Gissa position

Inte lika generösa ledtrådar längre! Här får vi tydligen jobba själva. Vi är alltså mellan Ammarnäs och länsgränsen i söder, i björkskog med en hel del gran, brant sluttning som måste betyda täta höjdkurvor, flack dalgång med myr. Fotoriktning oklar. Mer än så får jag inte ut av bilderna, och då finns det en hel del att välja mellan. Men om man utgår från att du inte tagit dig alltför långt från vägar eller leder så kanske du står nedanför Borkafjället sydväst om Kittelfjäll. Det får bli min gissning.

Inte lika generösa ledtrådar längre! Här får vi tydligen jobba själva.
När det blir glesare mellan gissningarna så blir det också glesare mellan ledtrådarna, inget konstigt med det.
Vi är alltså mellan Ammarnäs och länsgränsen i söder, i björkskog med en hel del gran, brant sluttning som måste betyda täta höjdkurvor, flack dalgång med myr.
Så här långt helt rätt resonerat.
Fotoriktning oklar. Mer än så får jag inte ut av bilderna, och då finns det en hel del att välja mellan. Men om man utgår från att du inte tagit dig alltför långt från vägar eller leder så kanske du står nedanför Borkafjället sydväst om Kittelfjäll. Det får bli min gissning.
Det är rätt att även denna bild är tagen i samband med jobbet jag hade i somras. I regelverket för detta jobb står det att man max behöver ta sig en halvtimmes gångväg från bilen (men oftast är sträckan betydligt kortare än så). Så ja, det är rätt att det finns en väg alldeles i närheten. Däremot har Borkafjällets fjällsida ett betydligt häftigare stup än vad som kan ses från sökt plats. Din gissning är dock inte så långt borta, i alla fall fågelvägen räknat...

Ca 200m från föregående bilder och med en fotoriktning åt ungfär andra hållet jämfört med #9009 så ser det ut så här:

Bilagor

• 1178_liten.jpg
    1178_liten.jpg
    62 KB · Visningar: 274
#9009 kunde kanske föreställa Apelsinklyftan som man kommer upp i när man går norrut från Marsliden. Men bilden som frågan gäller liknar ingenting av vad som ligger österut - tycker iaf jag... :)
Nåväl. Min gissning får bli att vi ser sydsidan av Gakkangaise i Marsfjällen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg