Gissa position

Lustigt, men vi satt och pratade här hemma om just den sjön igår. Vid någon kommande vandring ska vi tälta vid sandstranden på dess östra sida. I fjol blev det bara en eftermiddagspaus där.
På nästa bild har jag en topp som vi passade på att gå upp på för 35 år sedan när vi passerade pasströskeln söder därom. Vad heter toppen?

Bilagor

• IMG_6669.jpg
    IMG_6669.jpg
    33.8 KB · Visningar: 376
Tyckte från första början att sluttningen förgrunden såg ut som sluttningen från Njoatsosvágge upp mot Luohttoláhko. Tänkte då att topparna kunde vara Sáitáristjåhkkå m.fl. men det stämde inte till utseendet...

Men efter att nu ha kollat på kartan lite mer noggrannt så tror jag att det är samma sluttning men att det istället är Lulihatjåhkkå m.fl. som vi ser. Kanske är bilden tagen med teleobjektiv då man kan tycka att avstånden luras lite?

Visst är det Lullihatjåhkkå som sticker upp bakom Tvillingryggen. Jag står en bit upp på Njoatsosvágges sydsida och tar kortet.

Du är i helt rätt del av fjällkedjan och de allra flesta som passerar här har Abisko som start eller målpunkt. Kartan på skylten kanske kan ge en viss ledning om man studerar den noga...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg