Gissa position

Inte mycket att ta fasta på.........men brotypen har jag sett längs Kungsleden i Pieljekaise np. Är vi möjligen i Arjeplogfjällen?

Nej, vi är inte i Arjeplogsfjällen och inte på Kungsleden. Ni har ej heller änu hittat till rätt län...
Äh, retsamt att jag inte upptäckte stavfelet i tid. Mitt tangentbord håller visst på att ge upp...

Kan tillägga att bilderna var tagna 21.00 respektive 20.59 samt att det här vattenflödet inte kommer att passera ett enda av vårt lands många vattenkraftverk på sin resa mot havsnivå.

Nej. Även om Vindelälven är en av Sveriges nationalälvar och därmed är outbyggd så passerar vattnet ändå faktiskt vårt lands (i flödeskapacitet räknat) största kraftverk innan det når havet vid Holmsund. Anledningen till detta är att Stornorrfors, som kraftverket heter, ligger i Umeälven nedströms Vindelälvens inflöde.

Senast ändrad:
Nej, min ledtråd om vattenkraften är lite lurig, ni har inte tolkat den rätt. Dessutom har jag tidigare skrivit att vi inte befinner oss i samma län som Kvikkjokk eller Arjeplogsfjällen.

Vapstälven? Bör vara Lappland och Västerbottens län.

Thure
Ja, nu har du hittat rätt tankebanor. Vi är mycket riktigt i Lappland och Västerbottens län och vattnet passerar inte något av vårt lands kraftverk eftersom det rinner till Norge. Men Vapstälven är inte rätt även om den inte är så långt bort.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg