Gissa position

Den lilla jokken som rinner in från norr i sjön 1078 ovanför Nallo? Det där lilla gröna deltat ser bekant ut.....

Det är en bra bit därifrån - jag märkte i efterhand att jag faktiskt kan fråga efter namnet på jokken, det står på min fjällkarta.

Och för den som inte såg det så är horisonten rätt hårt beskuren, en obeskuren bild blir nog en lämplig ledtråd #2 om gåtan står sig till imorgon. Då borde det bli en fråga i mer rimlig svårighetsgrad, men ibland så kommer ju omedelbara svar på helt omöjliga bilder, så jag tänkte börja på den nivån. :)

Ok, varifrån kommer det här vattnet då?

Visa bilaga 18523

Hej!

Det verkar som att vi befinner oss på en hylla på cirka 900 till 1000 möh. Allra längst bort i bild skymtar ett meandrande vattendrag, på andra sidan en ganska vid flack dalgång som ser ut att ligga ovanför trädgränsen. Ljus och skuggor ger en kompassriktning på ungefär SO.

Så med alla dessa pusselbitar på bordet gissar jag att vi befinner oss på (typ) Tjågnåris och blickar ut över övre Rapadalen.

Eller så är vi nån helt annan stans. :)

Häpp / Filiokus

Hej!

Det verkar som att vi befinner oss på en hylla på cirka 900 till 1000 möh. Allra längst bort i bild skymtar ett meandrande vattendrag, på andra sidan en ganska vid flack dalgång som ser ut att ligga ovanför trädgränsen. Ljus och skuggor ger en kompassriktning på ungefär SO.

Så med alla dessa pusselbitar på bordet gissar jag att vi befinner oss på (typ) Tjågnåris och blickar ut över övre Rapadalen.

Eller så är vi nån helt annan stans. :)

Drygt hälften rätt av resonerandet, men platsen träffade du bättre av med den andra gissningen, vi är nån helt annan stans.

Är det i närheten av Pårek?

Inte det heller. Och nu känner jag mig lite snål för att ha sagt inget nytt förrän imorgon, så här kommer den obeskurna bilden som borde ge lite med ledtrådar:

gp4.jpg

avslutad210712

Gäst
Drygt hälften rätt av resonerandet, men platsen träffade du bättre av med den andra gissningen, vi är nån helt annan stans.

Inte det heller. Och nu känner jag mig lite snål för att ha sagt inget nytt förrän imorgon, så här kommer den obeskurna bilden som borde ge lite med ledtrådar:

Visa bilaga 18530

Njabbejåkka en bit upp mot Vuoskelvagge

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg