Gissa position

Du står alltså vid någon av Dáhtá-sjöarna på väg upp mot Pårek? Eller möjligen längs Kungsleden. Jag gissar på Unna Dáhtá!

Hälsn Pelle
 
Du står alltså vid någon av Dáhtá-sjöarna på väg upp mot Pårek? Eller möjligen längs Kungsleden. Jag gissar på Unna Dáhtá!

Hälsn Pelle

Så rätt som det kan bli. Kungsleden vid östra änden av Stuor Dáhtá är det helt korrekta svaret. Vi ser Oarjep Sjabbtjákkvárre heter bergsknallen (784 möh).

Ny bild?
 
"Dramatiska geomorfologiska uttryck" tolkade jag felaktigt som Bårddemassivet och gissade därför på Unna D, men uttrycket kan ju lika gärna gälla Aktse med Rapadalen eller något annat.

Det gäller alltså att hoppa in i rätt ögonblick, när andra har gjort grovjobbet!

Hoppas någon har en spännande bild att visa!

Hälsn Pelle
 
"Dramatiska geomorfologiska uttryck" tolkade jag felaktigt som Bårddemassivet och gissade därför på Unna D, men uttrycket kan ju lika gärna gälla Aktse med Rapadalen eller något annat.

Det gäller alltså att hoppa in i rätt ögonblick, när andra har gjort grovjobbet!

Hoppas någon har en spännande bild att visa!

Hälsn Pelle

Det var nog Aktse och Rapadalen jag tänkte på, men, som du säger, det är överförbart även på Pårtemassivet, eller Tarradalen och Kebnekaisemassivet, som andras tankar fördes till.
 
Det blev ett onödigt långt avbrott i tråden, här kommer en ny bild.
Vem känner igen denna plats?
 

Bilagor

  • 2014 001.jpg
    2014 001.jpg
    47.5 KB · Visningar: 449
Det är kanske dags att visa lite mer av omgivningen så att vi kommer vidare.

/Hans
 

Bilagor

  • 2014 002.jpg
    2014 002.jpg
    73.5 KB · Visningar: 364
Det där är ju Alip Vealevárri, så du är på väg ner ut ur Šiellavággi längs Alip Hoŋggánjira.
 

avslutad210712

Gäst
Tarradalen någon km söder om Tarraluopal-stugorna och riktningen mot väster med tanke på flygplansspåren på himlen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg