Gissa position

Det kraftiga markslitaget vid spångens slut indikerar att vi är på motorvägen mellan Nikka och Keb. Närmare än så blir nog svårt........

Tror att du också fortsätter på samma tema med vältrampade sträckor... Kan ni helt enkelt vara på väg från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation, låt säga någonstans mellan Láddjujávri och Darfáljohka?

Tillägg: Äh, attans! Det tar alltid för lång tid att försöka få apostroferna på rätt ställe med de samiska namnen...

Spinner vidare

på spekulationen om väst Nikka. Undrar om den spången är ca 1 km väster om kapellet i Nikkaluokta. Här tog snön slut efter en majtur i Sälka.

Thure

Det kraftiga markslitaget vid spångens slut indikerar att vi är på motorvägen mellan Nikka och Keb. Närmare än så blir nog svårt........

Tror att du också fortsätter på samma tema med vältrampade sträckor... Kan ni helt enkelt vara på väg från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation, låt säga någonstans mellan Láddjujávri och Darfáljohka?

Där kom det rätta svaret i dubbel upplaga! Jag följde samma tema med en kraftigt beskuren bild, och mycket riktigt är det väster om Laddjujavri.

Calle

Nja...

...Det håller jag väl egentligen inte med om, Pelle. Men jag vet ju att du börjar få slut på lämpliga gissningsbilder. Så även jag, därför tänkte jag prova något annorlunda;
http://ec.europa.eu/eurostat/statistical-atlas/gis/LUCAS/thumbs/2012/SE/46944822S.jpg
Fotografen är undertecknad men eftersom jag har sålt rättigheterna länkar jag till rättighetsinnehavarens uppladdning av bilden. Synd bara att de är så snåla med bildstorleken men det går nog att gissa ändå hoppas jag... Alltså, vilket berg syns på bilden?

Bildnamnet slutar med ett S vilket betyder att fotoriktningen är rakt söderut. Sjön i bild bär samma namn (dock inte med identisk stavning på kartan) som berget, fast med ändelsen -jávrre. Berget men inte sjön ligger i ett naturreservat.

Berget heter Bårggå och betittas över sjön Bårgåjávrre.
Berget ligger i naturreservatet som heter "Ståkke-Bårgå fjällurskogs naturreservat"
Berget/sjön finns söder om Piteälvens stora breda krök genom sjön Voulvojávrre nordost om Argeplog. Tror att sjön är ett biflöde till Piteälven.
///Claes

100% korrekt!

Du har helt rätt i alla dina påståenden, Claes! Sjön avvattnas åt SO genom sjön Ieggelatj till Piteälven.

Bilden jag länkade till är en del av EUs statistikorgan EUROSTATs vegetations- och markanvändningsundersökning, LUCAS. Även om det var ett ganska slitsamt sommarjobb så var det trevligt att kunna få betalt för att vistas ute hela sommaren. Ett litet tips kanske för friluftsintresserade; undersökningen görs vart tredje år så nästa år är det dags igen.

Läs mer om LUCAS här och här kan man titta på bilder från tidigare undersökningar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg