Gissa position

Längre norrut

finns en sjö som heter Sipmehkejaevrie som ligger så högt att bilden skulle kunna stämma.

Fast det blir mer än en rejäl dagsetapp så jag funderar på Stora Skarvdörrssjön som ligger typ en dagsetapp norr om Fjällnäs där Bolagen ligger strax söder om Fjällnäs.

Thure
 
finns en sjö som heter Sipmehkejaevrie som ligger så högt att bilden skulle kunna stämma.

Fast det blir mer än en rejäl dagsetapp så jag funderar på Stora Skarvdörrssjön som ligger typ en dagsetapp norr om Fjällnäs där Bolagen ligger strax söder om Fjällnäs.

Thure

Med den kortare dagsetappen är du nära slutmålet Thure. Till Sipmehkejaevrie blir det tufft att ta sig på en och samma dag.

Calle
 
Hyddsjön

är också en sjö som skärs av riksgränsen.

Dessutom finns gott om mindre ej namnsatta sjöar/tjärnar i närheten på kartan men de ligger bara intill och skärs inte av gränsen.

Thure
 
Rätt

Hyddsjön är det, strax V om Skarsfjället. I bakgrunden skymtar en topp vid Skardsfjella (Skarvdörren). Här har Ljusnan sina källor, dock inte Hyddsjön som rinner ut i det som bildar den norska älven Glomma.

Calle
 
Bra

Calle trodde att nån från republiken skulle ta detta.

Vi åkte en tur i medvind från Duved utmed älven och sjöns sydsida. Här korsar vi sjön mot det hägrande målet Åre Chokladfabrik.

Thure
 
Jag spånade på många sjöar innan mina båda hjärnceller enades...;)

Nästa bild är en annan sjö och inget snöslask och garanterat ingen chokladfabrik.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_90.jpg
    IMGF_90.jpg
    56 KB · Visningar: 946
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg