Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Här är vi i Norge i östra änden av Bajit Sorjosjávri och tittar västerut. Jag hittar inte min Sulitelmakarta så jag kan inte ge namnet på fjället i bakgrunden.
Det har heller inget, varken på svensk eller norsk karta.
(Vad gäller just kartorna kan jag även passa på att flika in att det ofta råder viss förvirring i namnskicket i gränstrakterna. Vi befinner oss här i lulesamiskt språkområde -- det finns t.o.m. en norsk namnlag som täcker frågan -- så korrekt namnskick på sjön i bild skall egentligen vara Bajep Sårjåsjávrre. Så står det även på norska kartor av senare snitt, men Lantmäteriet släpar alltså efter.)
Jag tog några bilder på stenen när jag passerade för ett drygt år sedan, då är det lätt att hitta rätt.
Vad heter detta fjäll?
Suottasjtjåhkkå, ett av våra mest majestätiska fjäll. Konstigt nog har jag aldrig sett detta berg omnämnt, trots dess imponerande höga och lodräta nordvägg. Inte ens i stora Sarektraversen verkar någon vara intresserad av en toppbestigning av detta fjäll.
Suottasjtjåhkkå, ett av våra mest majestätiska fjäll. Konstigt nog har jag aldrig sett detta berg omnämnt, trots dess imponerande höga och lodräta nordvägg. Inte ens i stora Sarektraversen verkar någon vara intresserad av en toppbestigning av detta fjäll.
Alldeles riktigt. Jag står en bit bort på Sareklåpptå och zoomar in lite.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg