Gissa position

Japp, berget liknar också Nállu lite grann, men du gissade rätt direkt. Berget kallas också för Sielmatornet eller Siehtagas. Bilden är tagen ungefär från där jag hade min tältplats, precis innan vadet, då jag inte hade hittat någon bra vadplats just då. Det stormade på rejält i den trånga dalen, men det gick ändå att sova.

Vilken tur! Man ska tydligen gå på magkänslan. Nu reser jag bort några dar och hoppas att någon har en spännande bild att lägga ut.

Hälsn Pelle

Om det var lite väl svårt (och inte bara alla är ute och vandrar) kan vi titta åt andra hållet från ungefär samma plats också:

IMG_1740.b.jpg

Om det var lite väl svårt (och inte bara alla är ute och vandrar) kan vi titta åt andra hållet från ungefär samma plats också:

Nu blev det lättare.. detta är Tjågnårisjåkåtj, först ovanför vadstället där snöbryggan brukar vara och sedan andra bilden är vadstället vid stigen och sedan ner mot Rapajåkken och det andra fina vadstället i vänsterkröken nedanför.

MVH ///Claes

Jag testar en gång till med en ny plats. Är det också för lätt så tar jag till en bild med konstigare vinkel, dimma eller liknande försvårande egenskaper. :)

a297fb2f669a8c707f7d52558bf6a6fc.jpg

Nu blev det lättare.. detta är Tjågnårisjåkåtj, först ovanför vadstället där snöbryggan brukar vara och sedan andra bilden är vadstället vid stigen och sedan ner mot Rapajåkken och det andra fina vadstället i vänsterkröken nedanför.

MVH ///Claes

Faktiskt inte, men hyggligt nära. Jag förstår likheten (det här är också ett vattendrag som "normalt passeras på snöbrygga" som saknats första gången jag var där, precis som vid Tjågnårisjåkåtj), men avstånden vid ner mot Rapa är betydligt större, samt en liten detalj, vattnet här är inte direkt glaciärgrumligt vilket man ser i den andra bilden.

Så här ser det ut från där snöbryggan saknas över Tjågnårisjåkåtj riktning ner mot Rapa:

IMG_6938.b.jpg

Får man dra till med Matujåkåtj då? Fast jag har en känsla av att det var fler vattenfall där och att det var grönare vid kanterna, så det är säkert fel.

Får man dra till med Matujåkåtj då? Fast jag har en känsla av att det var fler vattenfall där och att det var grönare vid kanterna, så det är säkert fel.

Dra till kan man ju alltid, men det är också fel. :) Däremot har jag ingen bra bild därifrån att illustrera hur annorlunda det ser ut där.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg