Gissa position

Då kan det alltså vara ett "skal", varpå jag gissar att vi ser Syterskalet från nånstans efter leden mot Norra Sytertoppen?

Snygga färger, som en tavla av Helmer Osslund. Och här gick jag i höstas - kanske - för det ser ju ut som Rogenområdet. Men där finns många vatten, vålar och stötar..........Kanske i närheten av Myskelvadet?

Pelle

Snygga färger, som en tavla av Helmer Osslund. Och här gick jag i höstas - kanske - för det ser ju ut som Rogenområdet. Men där finns många vatten, vålar och stötar..........Kanske i närheten av Myskelvadet?

Pelle
Du är i närheten, men området kan sägas vara ett eget område.

Raskesven

Töfsingdalen?

Ett eget område - här finns ju flera stora naturreservat. Men ett mer avgränsat område är ju Töfsingdalens nationalpark. Sjön skulle då kunna vara Töfsingen och berget till vänster någon lämplig vål.

Pelle

Ett eget område - här finns ju flera stora naturreservat. Men ett mer avgränsat område är ju Töfsingdalens nationalpark. Sjön skulle då kunna vara Töfsingen och berget till vänster någon lämplig vål.

Pelle
Nästan helt rätt. Töfsingdalen. Vi är precis utanför själva nationalparken, på väg ner västerifrån mot udden som ingår i nationalparken mellan Särsjön som är sjön du ser, och Särsjöhån.

Raskesven

Nuortta Sávllo heter toppen. Nästan samma synvikel som på framsidan av en av mina fjällkartor. Bredvid den ligger Bállek, som är en ytterst spetsig bergsknopp.

Kesusjön (även kallad Raptenjaevrie) är korrekt. Helags är dock inte rätt. Den högra toppen är Gaarenesåajja (Krustjärnsstöten) och den vänstra (bild 2) Snusestöten.

OK! Ett rätt i alla fall!

(Om jag inte tar helt fel så är den vänstra ön i Raskesvens bild från Syterskalet en mycket trevlig tältplats.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg