Gissa position

Var ligger denna utomordentliga tältplats?

Var ligger denna utomordentliga tältplats?
 

Bilagor

  • IMG_1046.jpg
    IMG_1046.jpg
    55.6 KB · Visningar: 640
Tjålmiejavrrie?

Jag tror att du hittat denna fina tältplats söder om Tjålmiejavrrie, kanske på Vuobdarajddies sluttning. I så fall ser vi bortom sjöns östra ände Svaipa till vänster och Pieljekajse i fonden.

Hälsn Pelle
 
Du får inte så många förslag på din sjöbild, Fredrik! Jag tror att den är alltför svår, trots ett vidgat perspektiv. Kanske vi kan få några fler ledtrådar?

Pelle

Nåväl, här kommer några ledtrådar så att de som vill kan göra ett sista tappert försök att gissa rätt innan vi dömer ut bilden som alltför svår:
• Norr om den första gissningen (Grövelsjön) och söder om den andra (Deärrnájávrrie)
• Topparna är namngivna, men saknar höjdangivelser i fjällkartan.
• En vältrampad led syns (eller kan åtminstone skönjas) på sjöns strand till vänster i mitten av bilden.
 
Diminuendos bild

Jag drämmer i med Kesusjön och Helags. Första bilden tyckte jag påminde om Kesusjön. Men när den andra bilden kom blev jag skeptisk.
 
Jag drämmer i med Kesusjön och Helags. Första bilden tyckte jag påminde om Kesusjön. Men när den andra bilden kom blev jag skeptisk.

Kesusjön (även kallad Raptenjaevrie) är korrekt. Helags är dock inte rätt. Den högra toppen är Gaarenesåajja (Krustjärnsstöten) och den vänstra (bild 2) Snusestöten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg