Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Fortfarande inte riktigt rätt, men väldigt nära. Nu ger jag ju i princip bort svaret. Från toppen framträder detta:
Vad sägs om Nordtoppen på Kebnekaise, då? Och de första bilderna borde vara insteget på ostkammen.
/ F
Ändrar mig, för den mörka klippryggen i förgrunden i mitten på bilden från toppen ser ut som Nipals (1902). Vilket tyder på att vi är norr om Tarfalasjön, förslagsvis på Kaskasatjåkka (2076). I så fall gissar jag att den första bilden visar en del av sydostkammen på det berget.
Nu blev det helt rätt. Ett enkelt sätt att resonera sig fram är att berget ligger på en rät linje mellan Niibáš och Reaiddáčohkkas västtopp, samt är högre än dessa. Sydostkammen var spetsigare än jag trodde, från Tarfalastugan ser Gaskkasčohkka således ganska djärvt ut, med en skenbart spetsig topp.
Den andra bilden är från Sydöstra Gaskkasčohkkaglaciären, på väg nerför berget. Här är lite fler bilder på de vassa topparna runt om.
Gaskkasbáktis alpina nordvägg hade en lite annan textur än vad jag trodde den skulle ha. Mycket större täthet av fåror jämfört med t.ex. Helags östvägg. Dock var klippan på båda ställen färgade av rost.
Stämmer bra det, Thure.
Nu bränner det i gissningstarmen! Har du nå't på lut, Thure, eller ska vi lämna över stafettpinnen till den som känner sig manad?
häpp / F
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg