Gissa position

Trevligt med en annorlunda plats, var också säker på att Dundret var det rätta svaret...

...jag lyder ditt råd och tar en "fjällaktig" bild. Området i fråga har nyligen uppmärksammats.

Calle

Det är ju inte så värst mycket att gå på men det skulle kunna vara de övre delarna av Laisälven. Gansk flackt och lite växtlighet. Men det kan å andra sidan vara hundra andra ställen som ser nästan likadan ut.....
 
Det är ju inte så värst mycket att gå på men det skulle kunna vara de övre delarna av Laisälven. Gansk flackt och lite växtlighet. Men det kan å andra sidan vara hundra andra ställen som ser nästan likadan ut.....

Det är inte efter Laisälven utan ett av de andra hundra ställena...

Men nu ska ni leta norrut. Ledtråden att området nyligen uppmärksammats är att det synts bilder i TV i helgen inte långt från detta vad.

Calle
 
Det är inte efter Laisälven utan ett av de andra hundra ställena...

Men nu ska ni leta norrut. Ledtråden att området nyligen uppmärksammats är att det synts bilder i TV i helgen inte långt från detta vad.

Calle

Gissar att det var den där filmen om samen Jon du menar. Och bäcken påminner om en bäck jag vadat över ett flertal tillfällen på väg in mot Sarek från Sourva.....Njabbejåkka eller Njavvejågåsj heter den. Månne om det kan vara den?
 
Sieberjåhkå?
Rinner ner i Kutjaure.
Synd att jag inte såg programmet.....

Programmet finns på SVT-play, jag missade det själv när det sändes första gången.

Till platsen. Nu är vi ännu närmare, men inte riktigt. Vattendraget ifråga rinner också ner i Kutjaure. Rennäringen kan vara en ledtråd för att hitta dit.

Calle
 
Programmet finns på SVT-play, jag missade det själv när det sändes första gången.

Till platsen. Nu är vi ännu närmare, men inte riktigt. Vattendraget ifråga rinner också ner i Kutjaure. Rennäringen kan vara en ledtråd för att hitta dit.

Calle

Ja, då återstår väl endast Allákjågåsj då? Eller?

Jag såg programmet. Det var dramatiska scener när renhjorden gick ned sig i Kutjaure. Många fina fjällscenerier passerade förbi.

Men jag tyckte att fransmannens försök att framställa den samiska livsstilen som "ett med naturen" haltade något. Om inte annat var det moderna ständigt närvarande i form av fordon av alla de slag.
 
Aah, det är jåkken med det roliga namnet!

Sjnjuftjutisjåkkå!

Eller?

Sjnjuftjutisjåkkå är en del i det eftersökta vattendraget och jag ger dig rätt.
Uppströms finns det fler bäckar/jokkar som rinner ner till just Sjnjuftjutisjåkkå, där bilden togs heter vattendraget Sjpietjavjåhkå (också ett tungvrickarnamn).
Anknytningen till filmen är området Skuollavallda och rengärdet där. Min ledtråd till Kutjaure kanske är hårfin, ser ut som att den rinner ut i Kutjaure men forsnacken till Vuojatädno kanske är några meter längre upp.
Svår bild, men dock "fjällaktig". Nästa bild!

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg