Gissa position

Ja, ja.. men det var ju så med Piellorieppe och Pärs bild förut, att det inte direkt gick i mål, trots att jag gissade...
Jaha? ojdå, vilken vy.. Du kan verkligen detta med foto och välja i fjällen..
Men, mest tycker jag ändå om molnen vid Kåtotjåkka på bilden din! Då där till vänster. Ett bortglömt fjäll här på ‘Gissa position‘.
Hoppas någon kan lägga in nått om just det fjället någon gång här.. Därifrån finns verkliga oändliga vyer verkligen ovanliga
.
Ja då, nu.. tänker jag vara så fräck att jag förbigår denne .‘Filip’, som ju hade mer rätt, och hann före, i positionen före mig - och med hans molniga bilder ifrån okända dalar, - och gör som dom de flesta här, tränger mig just före.
Nu tycker jag, ..att vi kunde gissa på en mer grön, kanske mer lugn och ‘kulturell’ bild. Kanske en bild som många kan, och känner kanske på nått vis igen.
Här alltså:
Väldigt känt. Gissa nu!

Bilagor

• imm-016.jpg
    imm-016.jpg
    57.7 KB · Visningar: 402
För att undvika ytterligare ping-pong-spel åtminstone ett tag nöjer jag mig tills vidare med att lägga in en "systerbild": ;)

s.jpg

Åh, äntligen en bild från min hemmaplan - Vindelfjällen, denna anspråkslösa pärla bland fjällområden.

Stabburet - med njalla och allt!

Jag tror att vi förflyttat oss till andra sidan av Ammarfjället, närmare bestämt Guovddajuhkas dalföre öster om Skidbäcksbaracken, med Fierrás där bak. Fotoplatsen kan vara på eller i närheten av toppen av Nássa.

Jag tror att vi förflyttat oss till andra sidan av Ammarfjället, närmare bestämt Guovddajuhkas dalföre öster om Skidbäcksbaracken, med Fierrás där bak. Fotoplatsen kan vara på eller i närheten av toppen av Nássa.

Helt rätt!

Har du gått där Kalle? Jag trodde ändå att bilden skulle ställa till med lite huvudbry.

Ok, dags för ny bild.

Jo, jag kom norrifrån och gjorde sedan en toppturRierruogájsie. Jag tyckte det var något bekant över den grunda dalen och när Vindelfjällen redan var på tal, så...

Ny bild som sagt:
Visa bilaga 5919

När min bror bodde i Östersund i mitten av 1990-talet besökte jag honom där några gånger. Vi åkte ofta på fiskeresor över helgen till Jämtlandsfjällen. Området där bilden är tagen kändes bekant och efter att ha konsulterat några foton från förr (på 1990-talet var bilder inte sällan tagna med analoga kameror och framkallade från negativ till fotopapper), gissar jag på att det vi ser är en av Stendalstjärnarna (östra?).

Av bilderna att döma fick vi ingen fisk.

Området där bilden är tagen kändes bekant och efter att ha konsulterat några foton från förr (på 1990-talet var bilder inte sällan tagna med analoga kameror och framkallade från negativ till fotopapper), gissar jag på att det vi ser är en av Stendalstjärnarna (östra?).

Precis så är det -- eller Åelkiemaadtegenjaevrieh om man vill krångla till det. ;)
Lill-Stensdalsfjället reser sig till vänster och de nordligaste av Smällhögarna syns längre bort.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg