Gissa position

Japp! På den första bilden #2160 är det Fierro i bakgrunden. Den senaste är tagen i passet söder om sjön1181 mot sydost med Tarrekaisemassivet längst bort och Skajdasjtjåhkkå hitanför. De stora stenblocken finns alldeles söder om utloppet ur sjön Tjievrakjavrasj.

Eftersom det är ganska lugnt på den här tråden så ockuperar jag den lite till. Vilket berg syns i bakgrunden?

Bilagor

• utsid15.jpg
    utsid15.jpg
    155.5 KB · Visningar: 502
Hej!

En vecka har gått och inget nytt har hänt här på tråden. Om Hans lägger upp några ledtrådar kanske lösningsförslagen trillar in igen?

Jag har dock ingen aning om var bilden är tagen. Gissningsvis är det relativt långt söderut i fjällkedjan och där har jag inget att komma med. Någon annan?

mvh / Filiokus

Nog är det en bit söderut, i ett område som mestadels besöks av folk med andra intressen än ren fjällvandring. Kartbladet är AC2.

Bije-haukanjaure?

Intressant bild med ganska hög vattenföring och i änden på sjön verkar det ligga en vattendelare och en dal strax bortanför.

Thure

Inte rätt. Sjön på bilden är en liten namnlös sjö. Vattendraget rinner i nordostlig riktning och går på flera ställen under jord. Men vilket är fjället?

Senast ändrad:
Då tänker jag på Bjurälven men den ligger i Jämtland så den kan det inte vara.
Jag har för mig att det finns en så jokk i Vindelfjällen också som delvis går under jord men jag kommer inte på var.

Din senaste tanke går åt rätt håll. Sjön och fjället ligger mindre än en mil från norska gränsen. En av de underjordiska sträckorna har av speleologer döpts till Marmorgrottan.

Senast ändrad:
Mera hjälp. Strax innan jokken rinner ut i en flera kvadratkilometer stor sjö finns denna vackra geologiska formation.

Bilagor

• utsid020.jpg
    utsid020.jpg
    169.1 KB · Visningar: 338
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg