Gissa position

Rätt! Om jag minns rätt så var det den nordligaste av armarna. Vi är alltså på Kungsleden i Tjäktjavaggi. Numera finns det en hängbro över jokken, 23 m lång. Nästa bild, var så god!
Den här bron hade varit bra där och då :). Vilken bro är det? Möjligen är det den längsta bron av den här typen (hängbro med två pyloner, max en skoter åt gången) som finns utmärkt på Lantmäteriets fjällkartblad.
837457i738947.jpg

Senast ändrad:
Kan det vara längs kungsleden i närheten av Västerfjäll? Min usla karta ger namnet Tjeggelvas på sjön söder om bron jag tänker på.
Nej, det är inte rätt. Det är inte någonstans längs Kungsleden. Bromarkeringen där vid Västerfjäll indikerar i själva verket en dubbelbro där ingen av broarna är lika lång som den här.

Detta är en bro av norsk modell och då bör fjället du frågar efter vara ett gränsfjäll. Jag gissar på Noajdetjåhkkå nordväst om Ritsem.

Detta är en bro av norsk modell och då bör fjället du frågar efter vara ett gränsfjäll. Jag gissar på Noajdetjåhkkå nordväst om Ritsem.
Svaret är helt rätt! Norska broar är ibland av lite ostadigare modell, den här vid Noaidejavri var också lite sönder. Kanske är den i bättre skick nuförtiden. Det har byggts en bro över Båvrojavrre sommaren 2019.
Nästa bild var så god!

För min personliga del är din bild en bra påminnelse om varför jag inte ska vandra Nordkalottleden! Jag har alltid haft svårt för dåliga broar. Här kommer en stadigare variant. Vad heter vattendraget och var är vi?

Foto0305.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg