Rätt! Om jag minns rätt så var det den nordligaste av armarna. Vi är alltså på Kungsleden i Tjäktjavaggi. Numera finns det en hängbro över jokken, 23 m lång. Nästa bild, var så god!Någon av armarna på Gasskasjåkka kanske?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Den här bron hade varit bra där och då . Vilken bro är det? Möjligen är det den längsta bron av den här typen (hängbro med två pyloner, max en skoter åt gången) som finns utmärkt på Lantmäteriets fjällkartblad.Rätt! Om jag minns rätt så var det den nordligaste av armarna. Vi är alltså på Kungsleden i Tjäktjavaggi. Numera finns det en hängbro över jokken, 23 m lång. Nästa bild, var så god!
Senast ändrad:
Kan det vara längs kungsleden i närheten av Västerfjäll? Min usla karta ger namnet Tjeggelvas på sjön söder om bron jag tänker på.
Nej, det är inte rätt. Det är inte någonstans längs Kungsleden. Bromarkeringen där vid Västerfjäll indikerar i själva verket en dubbelbro där ingen av broarna är lika lång som den här.Kan det vara längs kungsleden i närheten av Västerfjäll? Min usla karta ger namnet Tjeggelvas på sjön söder om bron jag tänker på.
Nej, i Jämtland är vi inte. Uppströms den här bron finns en annan lång en av samma typ som säkert många här i tråden passerat.Trevligt med broar, tycker jag. Den här är av norrbottenmodell, men jag tror inte vi är där. Kanske i norra Jämtland?
Påminner mycket om bron vid Hästskoforsen, så det blir min gissning?
Bravo! Vi ser bron över Laisälven lite uppströms Hästskoforsen och tillflödet från Dellikälven. Om jag kommer ihåg rätt gav en uppstegning att bron är imponerande 108 meter mellan pylonerna.Påminner mycket om bron vid Hästskoforsen, så det blir min gissning?
Varsågod, nästa bild.
Jo, bra fiskeälvarna är de kanske, harr osv. Nästa bild, vilket fjäll finns till höger, från fotografens synvinkel?
Svaret är helt rätt! Norska broar är ibland av lite ostadigare modell, den här vid Noaidejavri var också lite sönder. Kanske är den i bättre skick nuförtiden. Det har byggts en bro över Båvrojavrre sommaren 2019.Detta är en bro av norsk modell och då bör fjället du frågar efter vara ett gränsfjäll. Jag gissar på Noajdetjåhkkå nordväst om Ritsem.
Nästa bild var så god!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg