Gissa position

Vad är detta då?

Langar in en solig bild ..(observera den låga vattennivån i jokken..)
Vad är det för en fjällklump i bakgrunden?

Bilagor

• fjäll.jpg
    fjäll.jpg
    28 KB · Visningar: 486
Hi hi jag har aldrig vågat svara på de här trådarna för trots att jag knatat runt en del i fjällen genom åren så verkar jag kika för mycket var jag sätter fötterna för att ha koll ...

Men ngn gång ska vara den första: det kanske skulle kunna vara vyn in mot Njotesvagge (till höger) och Sarvesvagge (till vänster) när man kommer gående från Touttar över höjden och in mot dalarna. Men det vara bara emn guess :)

Anyone else?

Folk måste våga gissa..helt rätt..

Men..
Det var ju fel baby.
Utsikten är i från Kungsleden..gamla sidan....
Vad som skjönjes är:
Dalen in mot Sielmatjåkkomassivet. (klassiska Kebnekajsefjällen) topparna:1807.och 1792.
Just ifrån, den där , väldigt fina dalravinen om man går upp mot Västra Påssustjåkka.
Glaciären där...
Jag tycker folk ska gå där och det mera....
Ska man se just berg i olika former i vårt land ,är detta område det finaste.Inget är som just dessa två berg. Påssustjåkka & Sielmatjåkka.
Dom har något som inga andra har.

Spännande kvällshimmel -- var?

gp51.jpg

(Inte helt lätt kanske, men det kan ju hända att nån känner igen antingen toppen i förgrunden eller topparna i bakgrunden...)

Med risk att förstöra mitt track record här, (1 av 1 rätt!) den där i bakgrunden som ser ut lite som Half Dome i Yosemite är väl Hök, eller? I så fall kanske vi ser en av pölarna på Njunnji, Palkastak's utlöpare i öst. Eller är den vänd åt andra hållet så att vi ser den norrifrån?

Med risk att förstöra mitt track record här, (1 av 1 rätt!) den där i bakgrunden som ser ut lite som Half Dome i Yosemite är väl Hök, eller? I så fall kanske vi ser en av pölarna på Njunnji, Palkastak's utlöpare i öst. Eller är den vänd åt andra hållet så att vi ser den norrifrån?

Ingen Höktopp, men väl en av de andra av landets fåtal toppar som kräver klättring för att bemästra...

Ey.?.
Är det uppe på Luttolako?? he-he? Om jag får gissa så här då ja e’lite bakis, så kanske det ju kunde vara Låmetjåkko?om man är där vid Palkatsvaratj.. Den där grunda sjön..? ..å’ då är det Njåtjåsvagge långt borta..?
Får inte i hop det men nått åt det hållet va?

Ey.?.
Är det uppe på Luttolako?? he-he? Om jag får gissa så här då ja e’lite bakis, så kanske det ju kunde vara Låmetjåkko?om man är där vid Palkatsvaratj.. Den där grunda sjön..? ..å’ då är det Njåtjåsvagge långt borta..?
Får inte i hop det men nått åt det hållet va?

"Nåt åt det hållet" kan man väl säga...

Om vi tar Anders' förslag och tittar mot NO istället så verkar det stämma bättre! Dvs Nåite till vänster och Bielatjåhkkå-BierikBakte i bakgrunden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg