Här kom det rätta svaret! Vi är alltså 6 km norr om Vaimokstugan. Den som vill komma uppför Fierrobranten måste passera här. I fonden ser vi fjället Jiegnaffo. Varsågod, ny bild!Ja men, då måste det vara sjön 1132?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Och bakom ryggen har man den berömda sjön 1181, som vi har gissat på tidigare! Nästa bild, vad är höjdsiffran på den här sjön?
Rätt svar. Sjön är Vistekjavrre, på Nordkalottleden ca 5 km väst från Vaimokstugan. Nästa bild, var så god!
Senast ändrad:
... Jag chansar på Västerbotten så kanske vi får lite hjälp.
Nej, vi är inte i Västerbotten. Det syns inte speciellt tydligt, men en rösad led passerar riksröset.
Visst är det så, det är alltså Rr263 vi ser, på leden mellan Unna Allakas och Cunojavvrehyttan. Din tur, Ricke!
Strax innan jag tog bilden på röset höll jag på att trampa på fjäderbollen på bilden nedan. Nån som kan berätta vad det är för nåt?
Fantastiskt! Det är en jorduggla som antagligen ligger och ruvar sina ägg. Short-eared owl på engelska, vilket fågeln tydligt demonstrerar. Den häckar bara när det finns smågnagare. En ovanlig fågel, dock inte sällsynt.
Ja, den ville verkligen inte flytta på sig så det verkar rimligt att den låg och ruvade. Jag var där i slutet av juli, är de så sent ute med ruvningen i fjällen?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg