Gissa position

kul!
ok jag vet inte reglerna eller hur ni brukar göra i denhär gruppen, men testar med två bilder.
Bild nr 1 rykande färsk från igår eftermiddag-vad heter fjället bakom dasset?
Bild nr 2 - vad heter glaciären som jag glassar på?

Bilagor

• IMG_7673.JPG
    IMG_7673.JPG
    2.1 MB · Visningar: 148
  • 20170424_154408.jpg
    20170424_154408.jpg
    441 KB · Visningar: 145
Den första bild tror jag - utan att har varit där ;) - dassen står vid Unna Raitastugan och fjällen är Pyramiden.
Den andra bild - ingen idee...

avslutad210712

Gäst
kul!
ok jag vet inte reglerna eller hur ni brukar göra i denhär gruppen, men testar med två bilder.
Bild nr 1 rykande färsk från igår eftermiddag-vad heter fjället bakom dasset?
Bild nr 2 - vad heter glaciären som jag glassar på?

Reglerna är enkla. Den som svarat rätt på sista gåtan lägger ut nästa bild som ska vara tagen inom Sveriges gränser.

Så förslaget är att vi struntar i att gissa på de här bilderna.

Annars kommer jag att lägga ut nya bilder varje dag i fortsätningen. Tagna utomöands.

Och jag skojar faktiskt inte.

Reglerna är enkla. Den som svarat rätt på sista gåtan lägger ut nästa bild som ska vara tagen inom Sveriges gränser.

Så förslaget är att vi struntar i att gissa på de här bilderna.
Nu undrar jag varför vi skall strunta i att gissa på just denna bildarna?
Han har ju gissat rätt på den sista, och minst den första är ju från Sverige - om min gissning nu är rätt...
Den andra vet jag ingen om, men även den kan ju vara inom "regelområdet".

Men vi kan ju självklart komma överens att bara gissa på en bild...

Eftersom Henning K gissat på bild 1 så kompletterar jag med en gissning "utom tävlan" på den andra. Den glassiga bild 2 tror jag är tagen österut från Rivgojiehkki. Man kan nog rent av skymta den i föregående bildgåta.

avslutad210712

Gäst
Lite hårt från min sida men

En bild i taget

Kan man inte reglerna så

1. Man frågar efter reglerna
2. Man får svar
3. Man tolkar svaret

Däremot bommade jag att det var han som svarade rätt så jag ber faktiskt om ursäkt. Jag var inte ens onykter *L*

Vad fasen - hade jag fel. Ja det hade jag.

Jaha, snyggt bemötande avslutad210712. Hur kommer det sig att du inte kunde skriva tex: "kul att du publicerar bilder och vill vara med i denhär tråden! men vi brukar bara publicera en bild åt gången så gör gärna det nästa gång"

I första inlägget i tråden 2007 står det "Var är följande bilder tagna?" så jag testade med två bilder, men var lite ödmjuk efter som jag inte vet hur ni som deltar har brukat göra.
Jag skiter faktiskt i hur du tänkte och vill inte veta heller. så du behöver inte svara och föra vidare den dåliga stämningen du skapade, iallafall hos mig som blev glad att jag kände igen förra bilden och svarade rätt. sen hade jag en bild som jag tyckte var kul, när jag är på glaciären Rivgojiehkki (skotern står på svenska sidan, och som den miljömupp jag är så är jag där och förpestar miljön med skoter för att mäta massbalansen i klimatforskningssyfte, och jag vill inte veta dina åsikter om det).
Att tolka varandra välvilligt och ge folk en eller två tre fyra fem sex sju chanser på och utanför internet försöker jag göra, men har inga problem med att säga ifrån när nån beter sig dåligt. Ta lite tid på dig innan du svarar nästa gång, och låtsas att du svarar till dig själv eller nån kär vän, eller till nån som kanske haft en dålig dag och loggar in på utsidan för att få nörda lite kring fjäll med likasinnade.

Åter till ämnet och skakar av mig skitstämningen.

Henning K rätt på dasset Unna Räita och Pyramiden!
Och materazzi rätt på Rivgojiehkki!
I bakgrunden ser vi faktiskt nästan exakt platsen på förra bildgåtan, du stod nog bara några hundra meter nedanför där den långa skuggan slutar vid Lulip Muorahiscohkka (fjället just vid tjäkjastugan) och så ser vi en massa andra spännande fjäll som sielmmacohkka och bossoscohkka.

Så ny bild av nån av er två, kanske bra med en bild i taget i fortsättningen, lättare med bara ett rätt svar.
Henning K och materazzi ni bestämmer vem av er som lägger upp nästa bild!

Eftersom Henning K gissat på bild 1 så kompletterar jag med en gissning "utom tävlan" på den andra.
Efter denna svar från materazzi tar jag friheten med nästa bild.
Jag har varit ute idag
Inte att gissa.jpg
så det tog lite längre med en ny bild.
Nej ni skall inte gissa på denna bild, den är långt utanför regelområdet här i hemmatrakterna rund Sustenpass i Schweiz.
Men jag har en annan bild som ni kan gissa på.
Gissa2103.jpg
Utan moln skulle det vara för enkelt. ;)
Den vanliga frågan: Var?

Henning

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg