Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Jag tror att detta är ett serpentinberg, där bergarten är för giftig för att skogen ska kunna växa. Jag gissar att vi är någonstans i Västerbottens län.
Inte Västerbotten men väl Norrbotten. Jag är osäker på bergarten så jag kan inte falsifiera antagandet. Kullens högsta punkt ligger på ungefär 700 möh.
Är vi några mil norr om Kvikkjokk?
Här blir jag ställd. Ruovddevárre är för lågt. Tjoares och Lulep Várddo är för höga. Det måste finnas bättre kartsökare som kan lösa gåtan.
Här blir jag ställd. Ruovddevárre är för lågt. Tjoares och Lulep Várddo är för höga. ...
Stämmer.
Är vi några mil norr om Kvikkjokk?
Och så får man ha ett öppet sinne då man tolkar frasen 'några mil'
Dina ledtrådar passar rätt bra in på Buollámtjåhkkå, 707 möh, strax öster om Saltoluokta. Och 6 mil ryms väl inom det angivna avståndet.......
6 mil fick hamna inom gränsen för 'några mil' . Buollámtjåhkkå är rätt! Fotat från Båkkasvárásj. Bilden är lite försåtlig eftersom varken Langas, vägen eller kraftledningen fastnade på den.
Varsågod, nästa bild.
Daarnege?
Rätt svar från Sauvakavelija, som vanligt! Vi är alltså i Västerbottens län, nära norska gränsen. Vattnet som rinner ut i bildens övre del mynnar i Vapstälven, som i sin tur rinner till Atlanten. Ny bild igen, tack!Daarnege?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg