Gissa position

För att sammanfatta:
Länet är Jämtland (där Skäckerfjällen ligger).
Du står i Norge (du fotar mot ostsydost över en riksgräns).
Det fanns planer för en framtida nationalpark Sylarna-Helags-Vålådalen, som har ställts in.
Kan det vara så att du står någonstans norr om Sylmassivet och fotar mot västra Jämtlandsfjällen?
Jag får dock inte ihop höjderna på fotot med varken mina minnesbilder eller med kartans topografi och fororiktningen.

För att sammanfatta:
Länet är Jämtland (där Skäckerfjällen ligger).
Du står i Norge (du fotar mot ostsydost över en riksgräns).
Det fanns planer för en framtida nationalpark Sylarna-Helags-Vålådalen, som har ställts in.
Kan det vara så att du står någonstans norr om Sylmassivet och fotar mot västra Jämtlandsfjällen?

Bra sammanfattning och analys, men ännu inte rätt. Området ligger någonstans norr om Skäckerfjällen och som sagt i Jämtland. Jag lägger till att det nog är minst en mil till närmaste stig från fotoplatsen.

Kanske är det Tjelmiebyölehke och Knulfjället, eller någon av klumparna i närheten. Då skulle det kunna vara fotat rakt söderut, men ändå från Norge.

Nej, där är det inte heller men du är närmare än Svenskådalen naturreservat (Sösjöfjällen). Fortsätt norröver...

Ojoj. Se där, ännu en snabb men illa formulerad ledtråd. Så här hade varit bättre "Nej, där är det inte men ditt förslag (Oldflåns-Ansättens naturreservat) ligger närmare målet än vad Fossas tidigare förslag Sösjöfjällen (eller Svenskådalens naturreservat) gör. Fortsätt följ gränsen norröver...". Så, läge för lite självkritik.

För att inte spä på förvirringen ytterligare med fler knasiga ledtrådar så avslöjar jag att Hotagens naturreservat är gåtans lösning. Det är omnämnt i reservatsbeslutet http://nvpub.vic-metria.nu/handlingar/rest/dokument/278787 , s.5 som en av Naturvårdsverket övervägd nationalpark. Fotot är taget från någon kilometer in i Lierne nasjonalpark. Sjkrihtie heter "stubben" i mitten och lite snett hitom den ligger riksröse 188A.

Varsågod, fritt fram för vem som helst att lägga upp en ny bild.

Rolig och inspirerande gåta! Och kul med bild från ett område där jag inte tror vi varit förr. Själv visste jag inte ens att Hotagen är naturreservat. Hoppas på ny bild snart!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg