Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Finns bron mellan Hemavan och Borgafjäll?
Oj, jag vet inte vilken bro du syftar på där mellan Hemavan och Borgafjäll. Men vilken det än är så är det inte rätt.
Oj, jag vet inte vilken bro du syftar på där mellan Hemavan och Borgafjäll. Men vilken det än är så är det inte rätt.
Hoppsan, det här blev ett rejält förvirrat svar ser jag nu. Jag skrev det på språng mellan möten.
Så vi tar om det. På frågan "Finns bron mellan Hemavan och Borgafjäll?" så är svaret: Nej, bron ligger inte någonstans mellan Hemavan och Borgafjäll.
Det här var en riktigt klurig gåta. Jag tycker ändå att jag känner igen bakgrunden, men kan ändå inte sätta den. Vill ha det till någonstans i området Vindelkroken - Dalavardo, men kan inte sätta platsen. Det är ju dessutom inte mycket kvar av Västerbotten om allt söder om Hemavan går bort...
Calle
Calle
... Vill ha det till någonstans i området Vindelkroken - Dalavardo, men kan inte sätta platsen.
Jag får ge dig rätt då det verkligen ÄR en knepig gåta. Den här bron står någon halvkilometer nedströms den gamla vid Dalavardo. I bakgrunden syns en del av Ammarfjället.
Parentetiskt kan nämnas att den alltså i likhet med din och Henning K:s renstängsel i #14184 saknas på Lantmäteriets karta. Enligt denna broschyr från Länsstyrelsen Västerbotten https://www.lansstyrelsen.se/downlo...639343016/I Västerbottens natur 2017 webb.pdf s.16 så var bron färdigbyggd 2017. Intressant att se hur lång tid det tar innan kartan uppdateras.
Varsågod, nästa bild.
Bilagor
Jag som tyckte "gamla" bron var så välbyggd och stabil och tänkte att just den inte var ersatt utan det måste vara någon annan...
Länsstyrelsen borde ju ha rapporterat in den nya brons position för att få den på kartan.
Nåväl, här kommer nästa gåta. Ett gränsfall, men var?
Calle
Länsstyrelsen borde ju ha rapporterat in den nya brons position för att få den på kartan.
Nåväl, här kommer nästa gåta. Ett gränsfall, men var?
Calle
Bilagor
Peregrine;840904... Nåväl sa:Gränsen mellan Sverige och Norge, där leden mellan Pältsastugan och Gappohyttan i Norge går?
Gränsen mellan Sverige och Norge, där leden mellan Pältsastugan och Gappohyttan i Norge går?
Helt rätt! Bakom ryggen hade jag "hyttorna" på bilden.
Nästa bild.
Calle
Bilagor
Där nere ser det ut att kunna vara Vistasvaggis delta. I så fall skulle du vara på väg till höjden 1170 ovanför/vid Govggenjunni.
Svaret är rätt! 1170 m är den nya höjdsiffran, den gamla var 1162. Nästa bild, var så god!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg