Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Måste ju hålla med om att det var värt ett försök. Ditt mer seriösa försök var annars mitt i prick.
Bilderna är från en tur i slutet av juli 1982 då Lars Moberg och jag under två dagar och perfekt väder traverserade Maradalsryggen från Jernskartind och ända till toppen av Store Skagastölstind, där vi fick stanna några timmar pga mörker. Vädret var så fint att vi under flera dagar hade öppen lägerplats på Bandet (hyttan var fullbelagd). Bara bredde ut liggunderlaget på svaplattorna, utan tält.
Vid platsen för första bilden såg vi rester av en snögrotta. Den visade sig ha tillhört toppalpinisterna Bo Nyborg Andersen, Roy Andersen, Finn Dæhli och Bjørn Myrer-Lund som vid jultid under fem dagar (mycket aidklättring) hade gjort första vinterbestigning av Maradalsryggen.
En fyllig berättelse från en tur längs Maradalsryggen finns här http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=6197
Bilderna är från en tur i slutet av juli 1982 då Lars Moberg och jag under två dagar och perfekt väder traverserade Maradalsryggen från Jernskartind och ända till toppen av Store Skagastölstind, där vi fick stanna några timmar pga mörker. Vädret var så fint att vi under flera dagar hade öppen lägerplats på Bandet (hyttan var fullbelagd). Bara bredde ut liggunderlaget på svaplattorna, utan tält.
Vid platsen för första bilden såg vi rester av en snögrotta. Den visade sig ha tillhört toppalpinisterna Bo Nyborg Andersen, Roy Andersen, Finn Dæhli och Bjørn Myrer-Lund som vid jultid under fem dagar (mycket aidklättring) hade gjort första vinterbestigning av Maradalsryggen.
En fyllig berättelse från en tur längs Maradalsryggen finns här http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=6197
Oj.. Det är inte lätt det här.. Den här superintressanta tråden kräver verkligen nog att man kan sina toppar..
Jag känner mig så blåst här, men gissar på 'Midtji Skårki' i det 'dära Sarek'. Men det är nog fel..
Jag tillhör ju dom som tycker allting ser likadant ut. Det har nog med åldern att göra.
Jag känner mig så blåst här, men gissar på 'Midtji Skårki' i det 'dära Sarek'. Men det är nog fel..
Jag tillhör ju dom som tycker allting ser likadant ut. Det har nog med åldern att göra.
Ännu? Det är ju föreslaget att utvidga nationalparken med Rapadeltat och Tjuoldavágge, men där finns väl inga så spektakulära toppar?Toppen ligger inte inom Sareks gränser -- ännu...
Är det Bivtjabákte?
Ah, Tjuollda alltså? Jag förirrade mig på kartan och fick för mig att Darregájssemassivet, Låptåtjåhkkå och Tjuollda redan låg i Padjelanta nationalpark (det trodde jag t.o.m. när jag var där förra sommaren), men nu ser jag ju att det inte stämmer - det området verkar inte ha någon skyddsstatus alls just nu. Och kartan på den här remissen från Naturvårdsverket visar ju tydligt att Låptåtjåhkkå, Tjuollda och en bit av Darregájssemassivet norr om Vállevágge ingår i utvidgningsförslaget. Antagligen är det väl tänkt att nationalparksgränsen ska följa den nuvarande gränsen för terrängfordon.Inte Bivtjabákte. Fortsätt på den första tanken...
Ah, Tjuollda alltså? Jag förirrade mig på kartan och fick för mig att Darregájssemassivet, Låptåtjåhkkå och Tjuollda redan låg i Padjelanta nationalpark (det trodde jag t.o.m. när jag var där förra sommaren), men nu ser jag ju att det inte stämmer - det området verkar inte ha någon skyddsstatus alls just nu. Och kartan på den här remissen från Naturvårdsverket visar ju tydligt att Låptåtjåhkkå, Tjuollda och en bit av Darregájssemassivet norr om Vállevágge ingår i utvidgningsförslaget. Antagligen är det väl tänkt att nationalparksgränsen ska följa den nuvarande gränsen för terrängfordon.
Japp, det är Tjuollda -- mer specifikt toppen 1418. Bilden är tagen med kraftig zoom från Vuoksák i närheten av Såmmarlappa. Och nej, just det området är inte skyddat för tillfället då fjällurskogsreservaten runtomkring som namnen antyder mest håller sig nedan trädgränsen.
Ordet tjuollda betyder förresten "stolpe", vilket kan synas mer passande när man ser fjället från ett annat perspektiv, såsom detta från toppen av Låptåtjåhkkå:
Det är i alla händelser en försvarlig brant ned i Tjuoldavágge (vy från trakterna av Hábres):
OK, då lägger jag upp en bildserie med samma motiv men olika bakgrunder från ett litet lågfjällsområde, men med utsikt mot något mer dramatiska fjäll i horisonten på bild 2.
För svårt?
För svårt?
Bilagor
Huvudpersonen kan ses som en geografisk ledtråd.
...och har också en koppling till toppen längst till höger på bild 2.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg