Gissa position

Kan det vara kyrkkåtan vid Staloloukta?

/ Bertil
En kyrkkåta? Nej det är ju en fjälltopp...
Bilden föreställer toppröset med ett kors på..
På korset står:'AD MAJOREM DEI GLORIA'
Visst ,man kan ju tro att det kanske då skulle vara utomlands Dolomiterna eller så, men denna fjällltopp ligger inte vidare långt ifrån Kebnekaise..lite drygt två mil.

Skojig grej

Hamnade just på Sameradions hemsida och kände genast igen toppbilden. Strax därefter insåg jag hur begränsad denna bild var, men jag vågar hävda att merparten av folket här också säger "aha!" direkt.

Just detta kanske kan bli nästa (eller en sido-) gren i den här tråden: gissa rätt med så lite framträdande former/detaljer som möjligt... ;)

Lapporten..mmm:) Jo visst. Det handlar som så kallade 'betydelsebärande element, i bildspråklig kontext'..

Det man vet det ser man..Det sade ju redan Göthe på sin tid.

Men jag fattar inte varför folk inte kan känna igen Sanjartjåkka vid Kaitumjaure.. Möjligen då för att få kanske varit uppe där.Trots att fjället ligger precis vid Kungsleden.Och har man då varit där tror jag man minns korset, precis som med radiomasten på Kaskatjåkko.

Men mer troligtvis resonerade jag utifrån 'tråden här' att det var en topp med något ovanligt på.
Mig veterligt är det enda toppen i Svenska fjällen som har ett sådant här Alpkors på.

Lapporten..mmm:) Men jag fattar inte varför folk inte kan känna igen Sanjartjåkka vid Kaitumjaure.. Möjligen då för att få kanske varit uppe där.Trots att fjället ligger precis vid Kungsleden.Och har man då varit där tror jag man minns korset, precis som med radiomasten på Kaskatjåkko.

Men mer troligtvis resonerade jag utifrån 'tråden här' att det var en topp med något ovanligt på.
Mig veterligt är det enda toppen i Svenska fjällen som har ett sådant här Alpkors på.

Missade tyvärr denna bild, finns liknande kors på Livamtjåkka (och kanske på Läipetjäpetjåkka (stavning?)), när jag var uppe på Sanjartjåkka så var det så översnöat så texten inte syntes.

Som jag förstått det så har det varit en stugvärd från Österrike (eller Schweiz?) i Kaitumjaure, det är han som har satt upp dessa kors.

-Palle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg