Gissa position Stockholms län

lipfip

Forumvärd
Herrarna passar väldigt bra till den stiliga herrgården!

Nästa: Vad heter fjärden i bakgrunden, leden vi springer och sundet vi är på väg mot?

1712296136541.jpeg
 
Osäker men funderar på om det kan vara på Tyresöhalvön med Erstaviken i bakgrunden och innanför St Sandholmen.

Thure
 

lipfip

Forumvärd
Nej. Ganska lik Erstavik med kulturlandskapet och skogarna faktisk. Men vi är någon annanstans på Södertörn.
 
En vild gissning. Kanske kan det vara Sörmlandsleden du & jycken springer på?. Ni är nere vid Viad, det är Näsviken som syns till vänster? Hallsfjärden till höger.. Kanske du är på väg mot Skanssundet, Hörningsholm.. Vilket håll du springer mot vet jag ej… Du kan ju vara på rymmen ifrån Hall, vad vet jag…
 

lipfip

Forumvärd
För en vild gissning blev det väldigt exakt 🤓

Sörmlandsleden etapp 59, på väg längs Hallsfjärden mot Skanssundet. Här tog vi bussen tillbaka till bilen som var parkerad vid Kvarnsjön (etapp 61). En fin sträcka.

Varsågod Anders!
 
Man måste våga gissa! Men..Det är som någon sade, eller skrev i en annan gissningstråd om fjällen här. ”Har man inte varit på platsen, så väcker det inget till liv”. Man måste känna någonstans att bilden berör ’något slags minne’, hur avlägset det är kan vara. Det är nog klart att betydelsebärande element i själva fotografiet ger ledtrådar, men oftast ska fotografiet slå an ett minne. Det är då det känns rätt.

Bilden ska dessutom skapa en viss irritation, locka till nyfikenhet. Det är lika viktigt att lägga ut en lockande bild som att gissa på den.

Nåväl…

Här en idyll som jag tror någon kan ha besökt. Ganska berömd och omskrivet på sin tid.


BB STF.png
 

lipfip

Forumvärd
Minne och irritation här: Seglade till Bullerö för att basta, men bastun hade brunnit ner. Bara en svart fläck i skärgårdslandskapet. Men det blev i alla fall en fin liten vandring på ön och ett besök hos Anders Zorn.
 
Jo, just det. Det var en fin bastu, nybyggd och allt. Ibland kan det vara lite väl mycket besökare på Bullerön…. och vem ska släcka..på en liten skärgårdsö…
Ja..Zorn var ju gäst på den tiden det begav sig, med sin båt Mejt.

Sedan finns ju det bevingade ordet här: ’Jag badar bara på sandstränder’ …😊

Men som sagt... det är ju Liljefors man förknippar med ön.

Varsågod Philipp med ny gåta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar