Gissa position Stockholms län

Ledtråd kvarnbilden #5075 som är tagen vid östra delen av en stor ö. Vänder man sig söderut så ser man denna lilla ö som är känd från en TV-reklamfilm med miljötema som är ca 30 år gammal. Sedan den filmen gjordes har man byggt till byggnaden till höger.

Thure

Bilagor

• DSC_0583.JPG
    9.1 MB · Visningar: 81
Lite irriterande att inte bilderna visas på fråga #5075.

Lägger in dem som skärmklipp nedan. Troligen var bildfilerna lite väl stora för att visas. Den verkligen lilla ön för att vara bebyggd nederst ligger bakom den vita klippan med skarvar.

Thure

kvarnfr.JPG
öfr.JPG

Vet inte om jag riktigt hänger med i ledtrådarna. Men Grumme-ön är Alkläpparna som ligger norr om Maderö. Den reklamen minns man ju. Då är första bilden från Ingarös östra kust antar jag. Så kvarnen bör stå på Östernäs på Ingarö?

En stämningsfull bild där vi skymtar några höga byggnader i horisonten. Var och vad är detta? Bonuspoäng ges om även fotoplatsen prickas in.
vad.jpg

Dubbla höghus finns ju numera t ex vid Torsplan övergången mellan Torsgatan och Solnavägen. Jag är inte så säker på att det är de byggnaderna "Tors torn" men börjar med den gissningen. Fotoplatsen lönar sig inte att gissa på innan byggnaderna i fonden är identifierade.

Thure

Torsplan är fel del av länet.

Efter att ha konsulterat Plan- och bygglagen måste jag nog konstatera att "byggnader" är fel benämning då det som syns på bilden inte uppfyller kriteriet för just byggnad.

Kan det vara en bro eller torn utan tak?? Silo respektive cistern verkar inte finnas med bland byggnader men det gör vattentorn. Stenkross skulle det kunna vara. Du behöver inte svara i och med att jag inte gissat på något specifikt.

Thure

Hmmm, det här kan bli en tolkningsfråga misstänker jag. Hittade nämligen detta på Boverkets hemsida:
Vad är en byggnad?
I PBL definieras vad som menas med byggnad. I definitionen finns ett antal kriterier som ska uppfyllas för att en konstruktion ska vara en byggnad. Samtliga kriterier måste vara uppfyllda för att en konstruktion ska anses vara en byggnad. De kriterier som ska vara uppfyllda är följande:
Det ska vara en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar.
Den ska vara varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller vara varaktigt placerad på en viss plats i vatten.
Den ska vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.

Det som syns på bilden uppfyller de två första av dessa kriterier. Det tredje kriteriet går att diskutera, men det är i alla fall inte tanken att människor ska uppehålla sig däri.

Möjligen att det här med byggnad eller inte förvirrade mer än det hjälpte. Så vi släpper det där med definitionen på byggnad och konstaterar att det inte är två höghus som syns på bilden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg