Gissa position Stockholms län

Om Tyresö-Flaten är till hälften rätt så ligger det nära till hands att det är Flaten med Nordostlig fotoriktning med anledning av masterna-

Bilden, tagen ur sitt sammanhang, är nog svår misstänker jag.

Men för att ringa in området så kan det avslöjas att i närområdet finns nära kopplingar till ett av Sveriges största och internationell mest framgångsrika företag med en över 100 år gammal historia.

Min känsla är att det är innanför tullarna i Stockholm. Men företaget gjorde det inte lättare. L M Ericsson? Lär ha haft fabrik på Tulegatan. Är det nånstans i närheten där?

Thure

Man ska inte alltid dra för stora växlar på mina ledtrådar men du har rätt i område och företag.

Som ytterligare ledtråd kan nämnas att bakom de tre fönsterna, med ingång runt hörnet, låg tidigare ett företag med 80-årig historia, som nämns ibland på Utsidan, ofta i rent nostalgiska ordalag.

Stämmer bra. Tältcentalen låg under många år i hörnet Birger Jarl/Rehnsgatan med ingång Birger Jarlsgatan 67.

LM Ericsson hade i slutet på 1800-talet ett helt kvarter runt Rehnsgatan och Thulegatan som fabrik. Fastigheten heter Takläggaren. Hoppas ni observerade mina subtila ledtrådar i form av "ringa" in och "kopplingar" samt även dra för stora "växlar". Är ju passande på ett av de mest framgångsrika företagen inom telefoni och kommunikation. :D

Tillbaka till dig Thure.

Borde ju vara lätt att placera den bilden med tanke på husen i bakgrunden. Men det ringer ingen klocka ännu. Så jag börjar med att gissa på att båten lägger till runt Baggensfjärden någonstans.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg