Gissa position Stockholms län

Fågelvägen befinner vi oss ca 2 km från Sörmlandsleden. Men vi ska norrut från din gissning.

Bilagor

• bcd.jpg
    bcd.jpg
    63.2 KB · Visningar: 179
Då återstår det att leta efter sjöar på Södertörn och kanske någon norr om Yngern i Nykvarns eller Södertälje kommun.

Övrasjön vid Uttran kanske kan stämma?

Men jag har flera andra gissningar kvar.

Thure

Vi närmar oss Thure.

Sjön ligger geografiskt nästan precis mitt emellan dessa två cement/konstruktioner.

Bilagor

• cde.jpg
    cde.jpg
    184.2 KB · Visningar: 163
  • def.jpg
    def.jpg
    211 KB · Visningar: 166
Jag associerar till den så kallade serie korvlinjen en serie fort och bunkrar som byggdes upp för att vara del i Stockholms försvar före och under första världskriget. Bild 2 ovan tycker jag påminner om en sådan anläggning vid Sjötorp nära Drevvikens västra strand söder om Skogås. Men jag får inte ihop det med den sjö som du efterfrågar och som ligger 2 km från Sörmlandsleden.

Så då tittar jag längre mot NO.

Det finns en sjö som heter Trehörningen som ligger söder om Fisksätra och Saltsjöbadens golfbana på Erstaviks marker. Den skulle kunna stämma med bilderna där första bilden i så fall skulle vara från södra stranden.

Jag har inte koll på om det finns gamla värn i närområdet men jag vet att det har funnits t ex en luftvärns eller artilleriställning norr om Sandasjön. På ledtrådsbild 2 i inlägg #3389 anar jag en större sjö eller skärgårdsvik bortom den tjocka betongmuren.

Thure

Nu börjar du nämna dig ordentligt Thure men ingen av bilderna i #3389 är fort eller försvarskonstruktioner.

Trehörningen som du nämner ligger ganska precis mitt emellan den sökta sjön och konstruktionen i bild 2 #3389.

Inte rätt tyvärr. Cementkonstruktionen i bild 1 #3389 är platsen för den makabra händelsen. En (förhållandevis i alla fall) känd stockholmskonstnär har också starka kopplingar till platsen. Det är dock inte målar-prinsen som avses.

Du tog ett steg i rätt riktning.

Under vår vandring passerades en plats med en makaber historia.

Nu så fick jag napp på en googling kanske är det mordet vid Sandatorpet? https://sv.wikipedia.org/wiki/Sanda,_Nacka_kommun Första betonggrejen är kanske en jordkällare vid Mellanberg.

Och då pusslar jag vidare med ledtrådarna. Knipträsket skulle det kunna vara och de större betongmurarna kanske ligger nära Erstaviksbadets station på Saltsjöbanan.

Thure

Senast ändrad:
Knipträsk är rätt.

Och om vi benar ut ledtrådarna.

Jordkällaren är Tuppstugan där Oxbergs Anna mördades 1726. Så småningom blev Tuppstugan hemvist åt en orienteringsklubb där konstnären Olle Nyman var medlem. Han målade också flera motiv inne i stugan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tuppstugan

Den andra betongkonstruktionen är vattenresovoar till Erstaviks Kvarn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erstaviks_kvarn

Vi gick helt enkelt blå spåret (dvs söder om trehörningen) från Äventyrsbanan vid Tenntorp till Solsidan och sedan gröna spåret (dvs norr om trehörningen) tillbaka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg