Gissa position Stockholms län

Tack Ringblom för att du är så generös. Min uppfattning är att mina gissningar varit för mkt vid sidan om fotoplatsen på den senaste bilden från dig.

Bilderna nedan hittade djupt ned i de digitala gömmorna. Faktiskt drygt 15 år sedan.

Var?

Thure

Bilagor

• påsk 2005 022.jpg
    påsk 2005 022.jpg
    50.7 KB · Visningar: 193
  • Screenshot_20200419-095527.jpg
    Screenshot_20200419-095527.jpg
    44 KB · Visningar: 202
Ledtråd #3373.

Ön vi rastade på har ett namn som associerar till ett i skärgården lite udda vapenslag/truppslag.

Thure

Med tanke på ledtråden om vapen så kan ju både Yxlan och Blidö vara rätt.

Jag gissar att du är på Blidö med tanke på det medeltida vapnet Blida.

//lasse

Vapenslag och truppslag är en beteckning på olika militära förband typ infanteri artilleri etc. Alltså inte vapnet typ gevär värja osv i sig.

Vi skall längre söderut.

Thure

Jag som tyckte att Blidö var ett vitsigt svar.

Men ny chansning efter att ha närstuderat kartan en stund. Husarö? Husar är väl en typ av beriden soldat om jag minns rätt? Och soldater till häst lär ju inte vara vanliga i skärgården.

Husarö är nästan rätt. Dvs inte rätt ö men en ö med ett snarlikt namn. Den ön vi rastade på har bara ett par sommarstugor mestadels klippor och skog.

Vi skall ytterligare en bit söderut till ett område som var aktuellt i tråden nyligen.

Thure

Vi var runt Björnö för ett tag sedan i tråden. Söder om det ligger Lilla och Stora Husarn. Kanske det var det du menade med att Husarö påminde om rätt svar?

Kul bildgåta Thure! Jag gillar när det går att resonera sig fram till svaret med hjälp av ledtrådarna.

Passerade denna lilla sjö i helgen, var finns den? Jag kan redan nu meddela att det inte är Tyresta eller Gålö. Som bilburen ungdom steg jag upp i ottan och färdades en bit från hemmet innan vandringen kunde påbörjas.

Bilagor

• abc.jpg
    abc.jpg
    281.4 KB · Visningar: 143
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg