Gissa position i Halland

Jag har försökt med Höglanda i bakgrunden med Anneberg/Älvsåker runt berget likaså Skårsjön från Lindome (tillhör Hallands landskap), utan att kunna känna igen mej.
Så jag tror du är i Gällinge vänd mot Fjärås.

Mvh Glenn

Jag har försökt med Höglanda i bakgrunden med Anneberg/Älvsåker runt berget likaså Skårsjön från Lindome (tillhör Hallands landskap), utan att kunna känna igen mej.
Så jag tror du är i Gällinge vänd mot Fjärås.

Mvh Glenn

Gardering igen ;) , men helt i onödan. Det första var rätt. Bilden är tagen från höjden väster om Annberg mot Höglanda.

Ny utsikt

Ett känt utsiktsberg med museal anknytning.

Thure

Bilagor

• Ålandscykling Falkenberg 216.jpg
    Ålandscykling Falkenberg 216.jpg
    82 KB · Visningar: 217
Smörkull

tänkte jag skriva men efter lite kartkikande fastnade jag för Klockebjäret.
En stund senare fattade jag att det var samma sak.
Så mitt svar: Smörkull/Klockebjäret.

Glenn

Smörkull

är det. Museala anknytningen är den guldskål som hittades där. http://www.historiska.se/historia/manadensforemal/2004/mfaugusti04/
kBåtsmansänkan Anna Brita Larsdotter gjorde ett unikt fynd 1859 när hon grävde på toppen av berget Smörkull i Halland. Intill en stenhäll omkring 15–20 cm ned i marken stötte hon på en 3 000-årig guldskål. För den fick änkan 175 riksdaler i lösensumma. Säkert ett välbehövligt tillskott som motsvarade lönen för en arbetare i ungefär 6 månader.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg