Gissa position i Halland

Jag har försökt med Höglanda i bakgrunden med Anneberg/Älvsåker runt berget likaså Skårsjön från Lindome (tillhör Hallands landskap), utan att kunna känna igen mej.
Så jag tror du är i Gällinge vänd mot Fjärås.

Mvh Glenn

Jag har försökt med Höglanda i bakgrunden med Anneberg/Älvsåker runt berget likaså Skårsjön från Lindome (tillhör Hallands landskap), utan att kunna känna igen mej.
Så jag tror du är i Gällinge vänd mot Fjärås.

Mvh Glenn

Gardering igen ;) , men helt i onödan. Det första var rätt. Bilden är tagen från höjden väster om Annberg mot Höglanda.

Smörkull

tänkte jag skriva men efter lite kartkikande fastnade jag för Klockebjäret.
En stund senare fattade jag att det var samma sak.
Så mitt svar: Smörkull/Klockebjäret.

Glenn

Smörkull

är det. Museala anknytningen är den guldskål som hittades där. http://www.historiska.se/historia/manadensforemal/2004/mfaugusti04/
kBåtsmansänkan Anna Brita Larsdotter gjorde ett unikt fynd 1859 när hon grävde på toppen av berget Smörkull i Halland. Intill en stenhäll omkring 15–20 cm ned i marken stötte hon på en 3 000-årig guldskål. För den fick änkan 175 riksdaler i lösensumma. Säkert ett välbehövligt tillskott som motsvarade lönen för en arbetare i ungefär 6 månader.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg