Gissa leden

Det är något stockholmskt över bergarten i slans bild... men jag kan inte placera klippan och kan ju vara helt fel ute.

Ja en klättrare med jamhandskar i 08-området? Vad tänkte jag på?
Vi är inte i västerviksområdet då? Kommer liksom inte ifrån känslan att det är östkust på bilden. (Har jag fel igen ska jag hålla klaffen tills förståndigare folk fått säga sitt.)

Ja en klättrare med jamhandskar i 08-området? Vad tänkte jag på?
Vi är inte i västerviksområdet då? Kommer liksom inte ifrån känslan att det är östkust på bilden. (Har jag fel igen ska jag hålla klaffen tills förståndigare folk fått säga sitt.)

Östkusten är faktiskt rätt.

Ang #266

Sällan jag är inne på dessa forum,men kan inte låta bli kommentera ang bilden som ska föreställa Ormbiten,Galgeberget ,Bohuslän.
Slan detta stämmer inte!!

Leden ormbiten börjar ca10m höger om härvarande led på bild.
Leden på bilden skrapades fram ur mossan för ca 7år sedan ihop med ett ytterligare 10tal på samma vägg en sen höst.
Graden är väl ungefär det samma 6-/6 men dessvärre ej namngiven.
Så det var ju klurigare än du tänkt!

Leden går som följer.Ganska lättspricka till hylla.Dåligt säkrat,väggklättring rakt ovanför längs svag "arete".Rakt upp till toppen av blocket.Utsteg rakt upp utan att fega vänster så får man ett fint friktionscrux på utsteget(6). 35-40m.Ganska fin.

Trevligt med mothugg, men jag har faktiskt rätt.

Här följer två bilder som kommer före, respektive efter frågebilden.

Men den leden du nämner är riktigt trevlig faktiskt.

Bilagor

• 3779115354_6ac6af87f4.jpg
    3779115354_6ac6af87f4.jpg
    138.4 KB · Visningar: 756
  • 3779113648_aa45c0afd2.jpg
    3779113648_aa45c0afd2.jpg
    151.5 KB · Visningar: 758
Visst är väl Parlek den andra riktigt uppenbara turen som börjar på den lilla väggen?
Som JOGranit talar om.
Går också upp till hyllan, första biten mycket lätt, andra lite bitigare.

Har bara vart vid Galgeberget en gång, men får ta ett återbesök framöver.

Vill inte vara näsvis men du har fel denna gång Slan....Jag får snart skicka den där skissen o komma på lite namn bara så ser du det uppenbara.Var faktiskt solade upp och kollade förra helgen.
Problemet på denna sidan av väggen är en delvis felaktig skiss och att det numer finns ett tiotal leder till på väggen.Just vid detta lilla" väggparti" som begränsas till höger av aretekanten o tv av diverse grönväxtlighet så går 3st leder/sprickor upp till hyllan.Kortet var taget på den vänstra (ny), finns även en i mitten(ny) o den högra nära arete kanten vilket är leden Ormbiten!

Du som gillar nissedal kan jag också tipsa om det vi ordnat i BKK i vår med en uppdatering av nyturerna i detta område,men det har du väl sett på hemsidan?

Låt oss avsluta denna avstickare nu. Du får gärna tro att det inte är ormbiten.

Problemet som jag ser det med galgebergets sydvägg är att många av linjerna inte är så självständiga.
Man kan väl klättra lite varstans på väggen, och oftast blir det väldigt fint hur man än klättrar!
Men skicka gärna en tydlig skiss så kommer det med i nästa uppdatering!

Nissedalsuppdateringen var trevlig ja!

Åter till topic:

Det är alltså en led på östkusten.
Den har ju uppenbarligen bultar på sig, och den är faktiskt helbultad, ganska tätt!

Bilagor

• 452401352_ed4e2632a7.jpg
    452401352_ed4e2632a7.jpg
    199.9 KB · Visningar: 652

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg