Jao Hellberg var väl där och klättrade vid ett tillfälle när du inte var där helt enkelt. Jag vet inte vad han klättrade, men det det var i alla fall vinter och (rep)solo.
Med andra ord är nordostpelaren med strösta sannolikhet orepeterad vintertid trots att 80(!) år har gått. Det säger en del om turens seriositet och svårighet - vem blir först att repetera!?
Det hela är ju helt otroligt ju mer jag tänker på det! Gillis Billing - vilken klättrare!
Med andra ord är nordostpelaren med strösta sannolikhet orepeterad vintertid trots att 80(!) år har gått. Det säger en del om turens seriositet och svårighet - vem blir först att repetera!?
Det hela är ju helt otroligt ju mer jag tänker på det! Gillis Billing - vilken klättrare!
Jag jobbade ju på Sylarnasfjällstation på vintern under tidigt 90tal, kommer ihåg att Daniel Bidner + lite folk från StockholmKK dök upp vintern 1990 med massor av utrustning för att klättra pelaren, men blev inget av det. Sen har jag bott uppe vid glaciären i tält under maj månad under många år på 90talet, efter att stationen vart stängd för säsongen och klättrat massor, har aldrig sett någon skottad väg uppför pelaren...