Gissa bilder i Gävleborgs län

Tror det är vid Hagsäter, plåtat från N60.439113° E17.239105°.
Calle
Rätt! Kunde inte låta bli den platsen då Micke gissade på den i jakt på Åsbyvallen tidigare i tråden.

Ganska kul kanal förbi den gamla kvarnen förresten.
xx07b.jpg

Kul i den bemärkelsen att det på bron finns ett trafikljus som lyser rött om någon är på väg att ta fart med båt från andra hållet:
xx07c.jpg

Mindre byggnad av den karaktären innehållande batterier leder min tanke till en mindre telefonväxel på landsbygden. Lär ju vara i He-sundatrakten och jag gissar att man kan ana Dalälven längre bort mellan träden i mitten av bilden. Längre kommer jag inte.......

Ok, då har vi någon form av anläggning som behöver reservkraft och som har med vattennivåer i Dalälven att göra. Får leta vidare utifrån det...

Borde kunna vara en pegel dvs vattenståndsmätare som kanske behövs i en vattendom.

Ganska snävt vattenståndsintervall i så fall och det kanske kan vara en regering av en stor reservoar typ Hedesundafjärden.

Skulle kunna vara den lilla byggnaden ca 80 m VNV om kraftverket i Söderfors.

Thure

Det

är ganska säkert Hedesundafjärden för just de höjderna över havet finns markerade på topografiska 1/50 000 delskartan.

Thure

Ni får en bild till att klura på. Huset (redovisas i Fastighetskartan men inte i andra allmänna kartor) har en speciell funktion, det gäller att lista ut vilken det är och sedan försöka hitta en matchande plats.

Den här var verkligen klurig. Kom även jag fram till att det måste handla om vattennivån och efter lite sökande hittade jag Ista. Men det fanns flera hus på Fastighetskartan som inte var utmärkt på terrängkartan och det var svårt att få ledning av flygbilder. Jag kör på Ista ungefär här N60.256604° E16.792458°
Calle

Micke tänker mest logiskt hittills.

Thure är närmast, men i fel län.

Calle är fel ute (för ovanlighetens skull).

---

Anläggningen med batterirummet har att göra med den vattendom som gäller sedan den aktuella älvsträckan reglerades senaste gången, vilket jag har för mig var i början av 1980-talet då man byggde dammarna uppströms Bredforsen NV om Söderfors.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg