Gissa bilder i Gävleborgs län

Dags för en ledtråd

Svaret på Thures fråga var inte mycket till ledtråd, så här kommer en 'riktig':

Vid röset möts fyra kommuner.

Rätt Thure, det är Skuruhäll. Minns du när du gissade Skuruhäll på en bild i Gästriketråden innan du kom underfund med att det var Lustigknopp?

Efter det bestämde jag mig för att besöka Skuruhäll också, därav tillägnan, annars hade jag aldrig kommit på att ta mig dit.

Träkonstruktionen är en "klockstapel" som används vid de gudstjänster som de fem församlingarna runt röset brukar turas om att hålla.

#93 Det kommer fler bilder från samma ställe så småningom.
t093.jpg

Kvarn?

Vattenrännan borde vara till ett skovelhjul för en kvarn eller såg. Har ingen aning om var kvarnen ligger. Tallåsen?

Jo jag minns att jag gissade på Skuruhäll och att jag gissade brodde på att jag hittade en länk till en orienteringsklubb som heter eller hette Skuruhäll.

Thure

Jo, det är en skvaltkvarn.

Något hundratal meter längre uppströms i samma bifåra till en större å ligger den här byggnaden
t093b.jpg

Detta är dock ingen kvarn, då insidan har en annan 'apparat' som drivs av vattenhjulet
t093c.jpg

...och då är det lin du menar, även Hälsinglands landskapsblomma.
Men den var svår, jag gissar på Ersk-Mats gården vid Lindsjön NV om Hassela.

Calle

Vadmalsstamp

kan det kanske vara. Sån fanns t ex här vid Nacka kvarn från 1500-talet. Men var kan det finnas vadmalsstamp hos er? Jo det kan vara Råbergskvarn se http://www.orsaskog.se/default.asp?PageID=465

Vadmal är en sorts filtad ylleväv fanns t ex i militärens uniformer ända fram till M58. Tovning är en likande teknik men då väver man inte utan börjar med ullen utan att behöva spinna och väva först.

Thure

PS Grattis till över 1000 inlägg Torbjörn.

Som sedan länge utflyttad Gävleborgare så måste jag verkligen säga att jag är lite kär i den här tråden!
Det är fantastiskt att se alla dessa intressanta bilder och lära sig mer om sin hemtrakt.

Hoppas det kommer många fler fina bilder, länge.

Visst är det Råbergs kvarn och vadmalsstamp på bilderna. Thure länkar dessutom till en sida med litet extra information om stället, så det slipper jag skriva den här gången.

Livstempot var ett helt annat på den tiden, om man behövde något redskap så gjorde man det oftast själv, t.ex. byggde en vattendriven kvarn. Idag åker vi till 'stora-varuhuset' och köper det mesta färdigt eller någon eldriven mojäng som...

Nåja, nog med filosoferande, nästa bild.

#94 - tillbaka till mer bebyggda trakter
t094.jpg

Livstempot var ett helt annat på den tiden, om man behövde något redskap så gjorde man det oftast själv, t.ex. byggde en vattendriven kvarn. Idag åker vi till 'stora-varuhuset' och köper det mesta färdigt eller någon eldriven mojäng som...

Själv köper jag kanske nån eldriven mojäng och bygger sen det jag behöver.....

Till saken, jag tror att järnvägsbron går över Ljusnan strax söder om Segersta.....

Micke

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg