Gissa bilder i Gävleborgs län

Ser ut som mina hemtrakter, Kvarnvägen Forsby, Gävle
Visst är det Råbergs kvarn och vadmalsstamp på bilderna. Thure länkar dessutom till en sida med litet extra information om stället, så det slipper jag skriva den här gången.

Livstempot var ett helt annat på den tiden, om man behövde något redskap så gjorde man det oftast själv, t.ex. byggde en vattendriven kvarn. Idag åker vi till 'stora-varuhuset' och köper det mesta färdigt eller någon eldriven mojäng som...

Nåja, nog med filosoferande, nästa bild.

#94 - tillbaka till mer bebyggda trakter
t094.jpg

En lite

använd men elektrifierad bana och en rätt lång bro. Skulle det kunna vara banan mellan Kilafors och Söderhamn som går över Ljusnan vid Segersta?

Thure

PS såg i efterhand att Lamini kommit med samma gissning jag gissade på ovanstående kopia av bilden.

Helt riktigt Micke och Thure. Vi hade ju en bild tidigare från Kungsholmen strax intill. Nästa bild kommer under kvällen om ingen annan hinner före.

Den här rondellen är jag ganska säker på att den finns i Ljusdal.

Så säker att jag hjälper dig att "spara" #96-100 ett tag till.
Vart finns den här lilla kullen och vad finns här?

Bilagor

• IMGK_1.jpg
    IMGK_1.jpg
    139.8 KB · Visningar: 228
Rondellen ligger mycket riktigt i Ljusdal, jag minns dessvärre inte riktigt vilken korsning.

Calles senaste bild bör ligga på någonstans på västra till norra stranden av en tämligen smal vik eller vid ett bredare vattendrag. Jag gissar på en eftermiddagspromenad i hemtrakterna och fastnar då för stranden vid Arbrå kyrka, och att bilden är tagen ungefär i SO riktning.

Rondellen i Ljusdal är den som ligger vid Bilbolaget, mellan kyrkan och centrum.

Och det var på eftermiddagen, men jag tog ingen promenad och Arbrå kyrka är fel.

Calle

Ett annat tänkbart ställe är N61.5270° E16.3782°, dvs fornlämningarna vid det västra brofästet över Ljusnan strax norr om Vallsta, fast det vet jag inte om jag tror på själv...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg