Gissa bilder i Gävleborgs län

Inga gissningar på några dagar. Försöker med en ledtråd igen (bilderna från platsen är slut):

Platsen ligger längs E4:ans gamla sträckning mellan Söderhamn och Enånger, dvs samma väg som passerar också Linde Värdshus vilket vi besökt tidigare i tråden.

För att knäcka nöten behöver man nog ha en minnesbild av en skylt i form av en kaffekanna hängandes på den västra sidan av vägen. Skylten är ju borta numera så den gick inte att fotografera.

Ingen som minns av er som brukade åka gama E4:an?

Inga gissningar har varit rätt så här långt, så jag tycker det är dags att avslöja svaret.

Det sommarcafeet låg vid Losemyra, drygt 4 km norr om Kungsgården, och var skyltat som Losemyra fäbod. Numera är platsen alltså öde.

Om det finns intresse så tänkte jag i morgon kväll lägga ut bild 67 i den "ordinarie" serien om totalt 100 platser.

Det inte bara liknar Nors ångsåg, det ÄR Nors ångsåg, här sedd från andra hållet:
t067b.jpg

Vi tar bild #68 direkt. Den är väl nästan för lätt, annars är svårighetsgraden på de återstående bilderna uppskruvad ett snäpp jämfört med tidigare bilder (tror jag i alla fall).
t068.jpg

Just det, position N61.637497° E14.625837°. Inte mycket till utsiktsberg, men ett naturreservat med gammal skog som bitvis påminner om vad man hittar strax under trädgränsen i fjälltrakterna.

t069.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg