Gissa bilder i Gävleborgs län

Mattsmyra är rätt. Kapellet byggdes 1888 men brann ned bara två år senare. Det återuppfördes efter ursprungliga ritningarna och invigdes på nytt 1891 och har fått stå kvar sedan dess.

Nästa bild kommer i morgon.

Jodå, det är en vattendriven linskäkt vi ser på bilden.

Beredning av lin vet jag inte så mycket om. Jag har för mig att det skördade linet rötades innan man började skäkta, och att skäktningen gick ut på att dela upp linstjälkarna i enskilda fibrer. De vattendrivna skäktbladen ser tillsammans ut ungefär som en propeller. Sen var det säkerligen en del moment kvar innan linet dög att väva med, men det har jag inte koll på.

Nåväl, nästa bild bör orsaka en del huvudbry. Den visar en kolarkoja, men frågan är var den finns någonstans. Ytterligare bilder från samma plats kommer vid behov.

t071.jpg

Bild #71 har jag inte en susning om var den är tagen, men det verkar ju vara en kolarkoja i alla fall.

Angående lin (Hälsinglands landskapsblomma) så rötades det i c:a två veckor, därefter torkades linet för att därefter "bråkas". Bråkningen, med en tung träklubba, gjorde att veden i linet skiljdes från linfibrerna. Skäktningen slog bort veden från linfibrerna och därefter häcklades linet för att sedan spinnas. Det var snabbversionen.

Att det är en kolarkoja skrev jag ju till den första bilden, så där får du inga extrapoäng. ;) Det var då för väl att du inte knäckte den direkt i alla fall.

Tack för linkunskapen förresten.

Ytterligare en bild till plats till #71
t071b.jpg

Kolarkojan kändes lite lyxig eftersom det syntes ett utedass bakom, sen dyker det upp ett helt museum. Det enda jag sett i den här stilen är Börningsberget i Orsa finnmark, SV om Fågelsjö. Dock är minnet att timret var mycket grövre, men det var på 1970-talet...

Aj då Peregrine han före. Visst är det Börningsberget! Där har man varit massor med gånger då vi har en stuga i dessa trakter. Ett mycket mysigt ställe som jag rekommenderar alla att åka och se!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg