Gissa bilder i Gävleborgs län

En kompletterande bild.

I närheten av minnesstenen ligger ett vindskydd. Blir det lättare då? ;)

t042b.jpg

Kommer att vara off-line under dagen och lär vara väldigt nyfiken i kväll om det kommit någon gissning.

Kan det vara minnesstenen vid sjön Ögat (6788440,559880 sweref9tm)

Micke

Tillägg. Efter kontroll på raä-s fornsök är jag säker på placeringen. RAÄ

Senast ändrad:
Jepp, fornsök är användbart. P.C. Rettig var ju både en företagare och ett företag med koncernkontor i Gävle. Bland annat drev man Annefors bruk under en period, och kanalen grävdes för att förbättra vattenföringen till bruket.

#43 - 1 till 2 i svårighetsgrad
t043.jpg

1-2... då tror jag att det är kyrkoruinen i Undersvik.

Micke

tillägg: Kommentar till tidigare bild. Den var svår! Fast jag har varit där så ringde inte någon klocka.
kombinationen vindskydd o minnessten hjälpte mig dock.....

De trå ruinerna tycks vara byggda efter samma ritning, så det är kanske inte så lätt att hålla isär dem. I fallet Skog så beslutade man att bygga en ny kyrka och flytta kyrkogården en knapp kilometer söderut när vattennivån i sjön Bergviken steg någon gång på 1500-talet och den gamla kyrkan började få sättningskador.

Så här ser i alla fall den i Undersvik ut. Tänkte ett tag använda den också, men två snarlika objekt verkar litet overkill.
undersvik.jpg

Så dags för nästa, #44. Den här kyrkan står upp i alla fall.
t044.jpg

#44 Kårböle stavkyrka är mitt förslag.
Stämmer bra det. Kyrkan är en nybyggd (1989) kopia av stavkyrkan i Skaga i Västergötland. Det är en s.k. offerkyrka (vilket väl var ett knep för att tillåta vissa hedniska riter bland nyblivna kristna). Det ska ha funnits en kyrka på platsen tidigare och den låg då invid pilgrimsleden till Trondheim.

t045.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg