Gissa bilder i Gävleborgs län

Jag tror vi ser Klockarviken i Kyrksjön norr om Arbrå.

Mitt i prick. Svårighetsgrad 5 var det tydligen inte, då skulle jag bara visat en ko i närbild...

Betesemarken vid Klockarviken är återskapade enligt hur det var avbildat på en karta från 1700-talet. Det är en kulturintresserad lantbrukare som tog sig an buskmarkerna vid viken och har sedan hävdat markerna genom bete.

Den blev inte så svår för att du lämnade ledtrådar utöver vindkraftverken (som jag inte fick ut något av).

Bildernas tidsstämplar sade att du var ute vid niotiden på både lördag och söndag. Då fick jag bildriktningar att utgå ifrån med hjälp av skuggorna. Att du tar två bilder på samma ställe dagarna efter varandra tyder på att det inte är speciellt långt hemifrån. Sen var det bara att leta i närområdet kring Arbrå. ;)

Nästa bild utgör en liten halvhalt från min sida, då en tredjedel av mina bilder är förbrukade. Jag sparar resten till senare då vädret ute är sämre.

#33 - en etta, dvs den bör vara enkel
t033.jpg

Åshammar.

Kontrar med följande bild , borde vara en 4-5 i klassning. Ledtråd, här hände något 1721.
M9

Bilagor

• M8_l.jpg
    M8_l.jpg
    47.7 KB · Visningar: 196
Åshammar är rätt svar för bild 33.

1721, det bör väl ha varit ungefär då som ryssarna härjade längs kusten... men de var ju överallt så det pekar nog inte ut någon speciell plats. Återkommer.

M9

Vad är ännu mer chansartat än ett skott från höften, skjuta baklänges dessutom?

Nåväl, det finns ett antal terrängobjekt i länet som heter något på "Ryss..", och ett som skulle kunna passa är Rysshamnen vid N61.548052° E17.189787°. Det passar med ledtråden, men också som en tänkbar anhalt för er tur ut till Agön.

Jag har inte hittat den ännu, men tror detta om platsen.

En fiskehamn på någon ö, vindsnurran och solpaneler i mitten och till vänster i bilden tyder på att platsen bör ligga en bit ut, annars hade de nog haft fast elnät till platsen. Betongfundamentet till höger tyder också på en hamn som kan ta emot litet större båtar, kanske passagerartrafik till fastlandet. Jag tror att bilden är tagen på förmiddagen och att bildriktningen är någonstans i sektorn NO till SO. En tv-antenn pekar åt vänster i bilden vilket styrker det antagandet.

Allt pekar på Rönnskär öster om Sandarne.
ronnskar.jpg

Senast ändrad:
Hur ska man få en bild att räcka ??
Rönnskär är helt rätt. Bildriktningen är nog närmast nordlig. Några fler bilder från det lilla fiskesamhället kommer här. En pärla i havsbandet....

Bilagor

• M19_l.jpg
    M19_l.jpg
    202.2 KB · Visningar: 180
  • M20_l.jpg
    M20_l.jpg
    223.8 KB · Visningar: 186
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg