Gissa bilder i Gävleborgs län

M10_3

Grattis till rätt svar Tobbe. Hade ni fått hela bilden från början så hade det varit för lätt......

Får grunna vidare på Calles bild...

Micke

Vildsvin lär ha nått Hälsingland, och ett har skjutits i närheten av Gullberg SV om Alfta. Där borde det kunna finnas tjäder också.

Den andra invandraren jag kan komma på är mårdhund, men jag hittar ingen koppling till tjädrar annat än att en mårdhund säkerligen käkar fågelägg om den får chansen.

Sen kan jag inte hålla mig längre utan fortsätter med mina bilder.

t034.jpg

Tjädrarnas roll i detta är bara att de befinner sig i området som efterfrågas. Men visst, en tjäder skulle smaka fågel för denna finsk/ryska invandrare.

Måste fundera vidare på #34, ser ut som en stuga vid en skidanläggning och den lilla stugan verkar kunna vara en bastu eller nåt liknande.

En tredje invandrare som jag inte tänkte på är ju varg, och Galvenreviret ligger ju lämpligt till. Men att placera tjädrarna på en bestämd plats utifrån det fixar jag inte.

En tredje invandrare som jag inte tänkte på är ju varg, och Galvenreviret ligger ju lämpligt till. Men att placera tjädrarna på en bestämd plats utifrån det fixar jag inte.

Galvenreviret är rätt svar!
Eftersom vargrevir är stora så kunde jag använt flera olika bildalternativ som ledtrådar, men det blev en bild på tjädrar. Någon bild på vargarna har jag inte, det enda jag sett av dem är spår.
Det speciella med detta revir är att den s.k. Pessinkivargen bildade par här och eftersom den vargen är invandrad österifrån ses paret som ett steg mot minskad inavel.

Och när det gäller #34 så blir min gissning Los. Det finns en liten backe där och du har varit i krokarna, dock har jag inte varit ända fram till den backen.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg