Gissa bilder i Gävleborgs län

Jag har varit inne på Näsviken, men när jag såg den senaste bilden drar jag mig lite åt öster till Forsa. Men jag kanske är i fel länsända till och med...?
Calle

Askesta

Tänk vad många ledtrådar det behövdes för att hitta till Askesta utanför Söderhamn, där som man letat tidigare...

Jag lägger in två bilder. Vilken plats är det här och vilken koppling till vår huvudstad finns? Borde vara en 5+ i svårighetsgrad.
Calle

Bilagor

• IMGG_4.jpg
    IMGG_4.jpg
    68.5 KB · Visningar: 206
  • IMGG_5.jpg
    IMGG_5.jpg
    47.3 KB · Visningar: 205
En helvild gissning som sista insats för idag.

Det finns en teoretisk chans att bilderna är tagna på Stockholmsberget (N61.5587° E16.8713°) i sydlig riktning mot Storåsen. Övriga platser med liknande namn passar illa. Men du har troligen associerat till något annat.

Är det polisens avspärrningsband? Inte för att jag förstår något sammanhang.
Nej, det är det inte

Jag gissar på att bilderna är tagna i skogarna i närheten av Skån efter skogsbranden där.
För långt norrut

Snitslingen tyder på en markerad kultur-/fornlämning. Jag undrar om hygget är såpass gammalt att det syns på flygbilder.
Snitslingen är en sådan, ja. Men hygget är nyare, så det syns inte på senaste versionerna.

Kopplingen till huvudstaden är en ålderstigen tingest gjord av trä.
Calle

Gissar på något slags artefakt som hamnat på något museum i Stockholm. Men därifrån att hitta till en plats verkar lite grann som att leta efter en nål i en höstack. Fornsök har inte hjälpt mig så här långt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg