Gissa bilder i Gävleborgs län

Jag passerade där i somras, åtminstone minns jag en liknande klockstapel vid Undersviks kyrka. Vägen som syns i de två föregående bilderna bör vara den som leder ner till kyrkogården och ruinen.

Kåken i första bilden bör ligga vid N61.605870° E16.325069°

Jag tror inte det varit något vatten alls vid platsen för förra bilden. I samma nivå (men c:a100 meter därifrån) som jag stod och fotade den bilden ligger denna byggnad.

x103_2.jpg

Okej, de två första bilderna kanske inte gjorde någon särskilt klok. Men om man klättrar in genom fönstret mitt i föregående bild kan man se att byggnaden använts som verkstad.

x103_3.jpg

Jag väntar till den fjärde bilden, den här var svår. Fundamentet verkar vara ämnat för något större än nuvarande bron och "verkstaden" ser ut att ha varit en såg. Men det leder ingenstans än så länge...
Calle

Jodå, det har legat en såg på platsen. De övergivna prylarna har med råvarutillförsel och transport av färdiga produkter att göra.

Inte Vittersjö alltså

Edit: Sågen lades ned kring första världskriget. Övrig verksamhet pågick till in på 1970-talet.

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg