Gissa bilder i Gävleborgs län

Stopp ett tag, nummer 80 har inget med Vingesbacke eller Vibyhyttan att göra, det huset ligger på en helt annan plats.

Skrev ihop meningen såg jag. Jag syftade på att bönhus inte gör sig så bra i Google Earth, jag kanske får överlämna åt körsångare Niklasson även om han nog håller sig till lokaler med mäktigare akustik.

Calle

bild #80

Så, Calle tror jag har koll på bönhusen för att jag råkar slösa bort tid på körsång istället för att häcka här...... Svårt, efter koll på namnskylten ser det ut som ett tudelat namn.......
ledtråd behövs för att komma vidare......

Att googla

på bönhus och 1900 verkar fruktlöst. Tydligen byggdes det bönhus hej vilt den tiden i nästan varje by som en religiös reaktion på det utbredda missbruket av alkohol.

Har du någon liten ledtråd Torbjörn.

Thure

Du har rätt Calle. Bilden är egentligen inget bra för just det här ändamålet, den åkte med mer av nostalgiskäl. Jag cyklade förbi här för några år sedan på en träningsrunda och på något sätt fastnade bilden då på näthinnan.

Nästa är nog lättare(?)

t081.jpg

Inte heller Forsbacka, men den ligger i Gästrikland (och är markerad på Terrängkartan).

En bild till från samma plats som bekräftar att det är fråga om husdjur:
t081b.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg