Gissa bilder i Gävleborgs län

Hittade ett rimligt alternativ i Luddes koja. Jean Ludvig Rönnberg avled i påskas, vilket det skrevs en del om. Kojan skall ligga någonstans mellan Arbrå och Vallsta, men var exakt har jag ingen aning om.

Rätt, även läget på kojan var rätt.
Ludde bodde där i c:a 60 år. Han var ingen enstöring utan mycket social, det var väl bara det att han trivdes i skogen och inte anammade förbrukningssamhället.

Jag får fundera vidare på kraftverket, kanske Thure hittar på nåt bra alternativ.

Terrängkartan visar varken symbol för ruin, damm eller kraftverk. Det enda som anger platsen är namnet i kartbilden. Och så ligger platsen längs Kölsjöån...

Jag blandar mig i efter lite frånvaro....
Jag tror att platsen för kraftverket är "Masugnen" strax utanför Åmot längs Kölsjöån.

Micke

Ändring: Såg nu att tobbe lagt in ledtråden Kölsjöån....

Äntligen rätt svar. Även om det finns väldigt få rester kvar av masugnen så är varphögarna runtomkring imponerande. Åsen från vilken den första bilden är tagen verkar till större delen bestå av slagg. För den som vandrar Gästrikeleden finns en källa strax norr om dammen.

Ok, nästa bild, också en fyra på min femgradiga skala (det finns ett par femmor i bildserien också).

t022.jpg

Byggnaden är en sporthall tillhörig en kursgård. Det krävs väldig speciella kvalifikationer för att gå kurs på stället.

Jaha, det gick snabbt ändå. Jag trodde den skulle vara svårare.

Då får du väl sätta nytt personligt rekord i hur fort du identifierar denna bro.

t023.jpg

Kursgård med speciella kvalifikationer ledde tanken till just krimvården eftersom jag känner till att den finns där uppe på skogen.....

Jag antar utmaningen om personligt rekord med ett skott från höften då...
Järnvägsbron i Åbyfors längs Gavleån?

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg