Gissa bilder i Gävleborgs län

Bruksmiljö eller kraftverk

och stor vattenföring. Det röda taket med tornet eller vad det nu är ser gammalt ut typ 150 år eller så. Ovanför bron finns något lite otydligt mörkt som jag inte fattar vad det är.

Huset under taket till höger skulle kunna vara en stångjärnshammare eller eventuellt en turbin/generatorbyggnad.

Mest lövskog på bilden men det tror jag inte är någon bra ledtråd. Tror inte på nedre Dalälvsområdet i första hand då det ser lite mera kuperat ut.

Får googla lite innan jag kommer med en gissning.

Thure

Bra resonemang Thure.

Jag försöker hålla mig till principen att ge ytterligare ledtrådar när det kommit nya förslag, så här kommer ett par bilder till.

Den lilla kåken till höger är faktiskt en kraftverksbyggnad. Man anar vattentuben till höger. Tyvärr finns den inte något kraftverk med på någon av Lantmäteriets kartor.
t021b.jpg

Och marken där jag står består av ett litet speciellt material:
t021c.jpg

Det finns en större bild av strandkanten också:
http://www.djuvfeldt.se/img/quiz2/t021c_s.jpg

I nästa ledtråd får ni veta i vilket avrinningsområde platsen ligger.

Forsbacka var en bra gissning, Källsjön på begravningsplatsen var något sämre...

Här har jag inget att komma med just nu, det jäkliga är att jag tycker att jag känner igen kraftverket.

Kontrar med en svår jag med. Vad heter sjön?
attachment.php

Bilagor

• img2.jpg
    img2.jpg
    76.6 KB · Visningar: 925
Jag tror du har tagit bilden från Grevaberget vid sjön Hennan, och att det är orten med samma namn som syns vid edet mot Storsjön man kan ana i övre högra hörnet.

Senast ändrad:
Slagg

och alltså bör det finnas en masugn i närheten.

I Hälsingland fanns enligt http://jernbruk.ifokus.se/Forum/Rea...roupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

följande järnbruk

Andersfors
Annefors
Franshammar
Gnarp
Gullgruva
Hedvigsfors
Hällbo
Iggesund
Kilafors
Långvind
Maråker
Moviken
Nianfors
Sparrefors
Strömbacka
Strömsbruk
Sunnäs
Svabensverk
Sörljusne
Tönshammar
Voxna bruk
Österbo

och i Gästrikland
Axmar bruk
Brattfors
Forsbacka bruk
Gammelstilla
Gysinge
Hammarby
Hillevik
Hofors bruk
Högbo
Jädraås
Kungsfors
Mackmyra
Oslättfors
Tolvfors
Urfors
Vifors
Viksjö
Wij
Åbron
Åmot

Några att tröska igenom med andra ord.

Thure

Det räcker med om du håller dig inom Testeboåns avrinningsområde. För övrigt en imponerande lista med tänkbara alternativ :) .

Länge sen jag åkte där, men ovanför Jädraås, nära vägen ligger en liten kraftstation. Gissar på den och att det är en del av banvallen från museijärnvägen som syns i bilden.

Oavsett bifogar jag en ny hjärnskrynklare.
Var finns denna koja?

Bilagor

• Koja.jpg
    Koja.jpg
    107.4 KB · Visningar: 619
Länge sen jag åkte där, men ovanför Jädraås, nära vägen ligger en liten kraftstation. Gissar på den och att det är en del av banvallen från museijärnvägen som syns i bilden.

Nix, då är du inte i Testeboåns avrinningsområde, utan Jädraån/Gavleån.

Och din egen bild, ja vad säger man... lamini beskrev det svåraste han kunde tänka sig som en bild tagen från insidan av ett utedass. Nästan samma svårighetsgrad som på en dassig koja från utsidan. Jag är chanslös.

Miss, trodde att Jädraån gick ut i Testeboån. Då har jag bara ett ställe till som jag kommit på så här långt och det är Brattfors.

Och kojan; därifrån har det varit reportage i tv, radio och tidningar. Nu har statusen kanske höjts från ett utedass;)

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg