Hur kommer de sig att man kan tömma helt ur den ca 20% mängd skvätt som brukar bli kvar i tuben?
De här kan ju inte va värre än att fylla en tändare så länge man håller koll att man inte överfyller...
De som läses i teorin i skolan stämmer sällan överens i verkligheten..
Tömma över tuber under turen har de inte vart tal om FÖR DE GÅÅÅR EJ!! utan man tar reda på skvättarna hemma då man måste frysa ena tuben...vet inte vad som är svårt att fatta.
FRYS! tuben,gasbehållaren,gasflaskan som ska fyllas....... Så går de finfint.
Eller så låter ni bli dä o fortsätter som vanligt o kasta skvättarna me tuben...
Var och en gör sina val och tar sina risker - jag hindrar ingen men väljer att inte göra det själv.
Om du inte får ut sista 20% ur dina tuber så förstår jag att det blir många skvättar. Jag kan ta med mej en nästan tom och en full på tur för att först köra slut på den nästan tomma, så långt mitt kök/min lampa tillåter.
Om du bara får ut 80% ur din tub - kan det bero på att tuben blivit kall under drift och därmed sjunker trycket och gasen orkar inte ut?
När du kommer hem blir tuben varm igen och då ökar trycket igen.
Har du provat om tuben tar slut på tur att låta den återfå normal temp igen och se om du får ut lite till? Min tub blir oftast sval under drift i mitt kök i alla fall (trangias gasbrännare).
Troligen stämmer teori och praktik även om det såklart finns förluster i de flesta system, så 100% verkningsgrad uppnår man väldigt sällan. Det brukar finnas en "verklighetskoefficient" (i procent) för de flesta formler men grundprinciperna är ändå de samma, om än med lägre verkningsgrad.
Men börja nu inte värma gastuber för att kräma ur det sista ur tuben - för eller senare säger det poff då och det är rejält obra.
Sen ska man väl inte kasta bort tomma tuber - de ska väl till särskild plats på återvinning (för trycksatta kärl) - finns nog en gammal tråd om detta här på utsidan. Om en metallpress i återvinningshanteringen klämmer ihopa en tub med gas kvar så är vi nog tillbaka till det där obra poffet igen.
/Patrik