För att brinna så måste bränsle/luftblandningen vara inom ganska litet intervall
dvs. mest luft och lite bränsle, för propan/butanblandning så ligger det inom intervallet 2-9 volymprocent bränslegas i luft
utanför denna blandningsproportion så brinner det inte hur mycket man än misshandlar, använder elektrisk gnista etc.
Alla som har hanterat motorfordon av lite äldre sort vet vad som menas med 'sur motor' - där har bränslekvoten gentemot luft överstigit det brännbara intervallet och tänds inte av tändstiftet och detta är ganska oberoende av tryck inne i cylindern.
---
Det betyder att en skvätt luft i en campingasolflaska som för övrigt innehåller minsta spår av flytande kondensat av propan/butanblandning - blir inte automatiskt en bomb - långt därifrån. Du kan misshandla den hur mycket som helst - den smäller inte pga. förbränning - gasen ovanför vätskan är 'överkarboniserad' och samma 'skyddsmekanism' används för bensintankar i bilar - det kan brinna vid mynningen, men brinner inte ned i tanken och får den att explodera om den är läckfri och tät (dvs bensinångorna är dominerade (> 10 volymprocent) av det totala gasvolymen i tanken)
---
Det som verkligen ger problem i rumstemperatur ned till ungefär 8 plusgrader C är T-sprit/Etanol det råkar ha en partiell ångryck över ytan vid dessa temperaturer passande så bra att blandningen med luft är explosiv i området ovanför ytan inne i flaskan (3.3 - 19 volymprocent etanolgas i luft) och kan därmed tändas av en låga vid mynningen, lågan går in snabbt i behållaren och trycket går upp över i bar-nivå vid deflagrationen vilket ofta resulterar att en massa T-sprit sprutar ur förpackningen (förutom att den som håller i flaskan släpper i rena förskräckelsen) och så har man ett eldhav utanför...
Därav kravet att T-sprit _alltid_ skall förvaras i säkerhetsflaska med säkerhetskork i alla lägen ute i fält - säkerhetskorken har så små kanaler att en flamma utifrån inte kan ta sig igenom kanalerna och tända på innehållet inne i flaskan - samt flaskan är så stark att den inte spricker av trycket även om det skulle _mot förmodan_ bli en deflagration invändigt (det kan bli teoretiskt upp till 7-8 Bar tryck räknat från atmosfärstryck vid en deflagration - även med etanol - faktum är att de flesta vanligt förekommande bränslen i stökeometrisk blandning med luft ger ungefär samma tryck(ökning) vid förbränning - annars skulle metanol/etanol vara oduglig som motorbränsle - men idag (med E85) betraktat som 'trimsoppa' i gatubilskretsar eftersom man kalorimetriskt kan få in mer energi per kolvslag i cylinder på en motor med etanol-luftblandning än motsvarande med luft och bensin)
---
Campingasolflaskor då...
Det som är faran bland folk som slabbar med dessa är: 'det går inte i något, jag tror jag värmer...' - det som ger risken för dom allvarliga olyckorna.
Regel 1 om man slabbar med dessa flaskor. Man kyler mottagarflaskan, man värmer _aldrig_någonsin_ flaskan som skall avge gas/vätskan - aldrig någonsin !!!!!
Om ena (mottagar)flaskan hålls vid 0 grader C (tex. dränkt i kyld isvatten med isbitar och skakas däri under övertappet) och den andra är rumstempererat, så är tryckskillnaden mellan flaskorna större än det du har i vattenkran i köket - men andra ord när man öppnar kran mellan flaskorna så spolar det på duktigt, ...borde i alla fall göra det!! - gör det inte det, så hjälper det inte att värma givarflaskan - ta istället reda på orsaken!!!
- och orsaken till 98% heter 'du har luft och svårkondenserbara gaser i flaskorna' (från slangar och rör innan ihopkopplingen) och de ligger som en kudde (främst i mottagarflaskan efter ett tag) och håller emot flödet, hårdare ju mer fylld flaskan är, speciellt om flaskan hela tiden fylls på så består snart hela kvarvarande volymen i mottagarflaskan av just luft. Den löser sig _inte_ i butan/propan-kondensatet !!
det förklarar också varför det hjälper så lite att värma donörflaskan, så fort det rinner över en skvätt igen, så minskar volymen och trycket på luftkudden är snart samma som donörtuben har vid den ökade temperaturen och flödet stoppar igen. och så försöker man mjölka med allt varmare tub och så smäller det plötsligt... - just detta klara man sig utan i alla avseenden.
Lösningen på detta när det går trögt trots kall mottagartub, är att ta loss mottagarflaskan - sätter på en kran och helt enkelt låter lite av gasen vädras ut - och i det följer en del av luften med ut
Görs utomhus och inga tändkällor i närheten - eller så sätter man på toppmonterade brännaren, öppnar och slår igång lågan och så bränner man utrusande gasen tills flaskan har lättat 1-2 gram eller motsvarande att koka upp 1-2 dl vatten!
Sedan kan man koppla tillbaka och fylla resten - och överfyll _inte_ rent viktmässigt!!