Gasskvättar....ett minne blott!!

Nja

Tycker nog hela tråden ska bort. Gas är inte så dyr och visst är ni ute ibland där ni kan ha flera tuber med er med skvättar så dessa eldas upp. Risken för olyckor ökar drastiskt om man inte vet vad man håller på med när man flyttar gas mellan tuber.
Håller med dig om att det här kanske inte är något att lägga energi på. Jag har testat litet av nyfikenhet och lärt mig en del men inte är det någon stor vinst jämfört med den totala kostnaden för utelivet. Däremot kanske det är litet drastiskt att ta bort tråden. Det medför väl inget positivt såvitt jag kan se.
 
Risk

Håller med dig om att det här kanske inte är något att lägga energi på. Jag har testat litet av nyfikenhet och lärt mig en del men inte är det någon stor vinst jämfört med den totala kostnaden för utelivet. Däremot kanske det är litet drastiskt att ta bort tråden. Det medför väl inget positivt såvitt jag kan se.

Så länge som det är ren gas i tuberna kommer inget hända. Lite långsökt men säg en tub står öppen länge så luft kommer in i tuben. Sedan fyller man på lite gas typ det strular. Då är bomben klar. Men det var många detaljer som ska till. Sedan är backventil i flaskan inte tillverkad för fungera i evighet så som någon skrev. Fyller bara på en gång är en bra tanke. Nästa är någon galenpanna som fyller med propaganda vilket ha hänt. Tuben blir en fotboll.
 
För att brinna så måste bränsle/luftblandningen vara inom ganska litet intervall

dvs. mest luft och lite bränsle, för propan/butanblandning så ligger det inom intervallet 2-9 volymprocent bränslegas i luft

utanför denna blandningsproportion så brinner det inte hur mycket man än misshandlar, använder elektrisk gnista etc.

Alla som har hanterat motorfordon av lite äldre sort vet vad som menas med 'sur motor' - där har bränslekvoten gentemot luft överstigit det brännbara intervallet och tänds inte av tändstiftet och detta är ganska oberoende av tryck inne i cylindern.

---

Det betyder att en skvätt luft i en campingasolflaska som för övrigt innehåller minsta spår av flytande kondensat av propan/butanblandning - blir inte automatiskt en bomb - långt därifrån. Du kan misshandla den hur mycket som helst - den smäller inte pga. förbränning - gasen ovanför vätskan är 'överkarboniserad' och samma 'skyddsmekanism' används för bensintankar i bilar - det kan brinna vid mynningen, men brinner inte ned i tanken och får den att explodera om den är läckfri och tät (dvs bensinångorna är dominerade (> 10 volymprocent) av det totala gasvolymen i tanken)

---

Det som verkligen ger problem i rumstemperatur ned till ungefär 8 plusgrader C är T-sprit/Etanol det råkar ha en partiell ångryck över ytan vid dessa temperaturer passande så bra att blandningen med luft är explosiv i området ovanför ytan inne i flaskan (3.3 - 19 volymprocent etanolgas i luft) och kan därmed tändas av en låga vid mynningen, lågan går in snabbt i behållaren och trycket går upp över i bar-nivå vid deflagrationen vilket ofta resulterar att en massa T-sprit sprutar ur förpackningen (förutom att den som håller i flaskan släpper i rena förskräckelsen) och så har man ett eldhav utanför...

Därav kravet att T-sprit _alltid_ skall förvaras i säkerhetsflaska med säkerhetskork i alla lägen ute i fält - säkerhetskorken har så små kanaler att en flamma utifrån inte kan ta sig igenom kanalerna och tända på innehållet inne i flaskan - samt flaskan är så stark att den inte spricker av trycket även om det skulle _mot förmodan_ bli en deflagration invändigt (det kan bli teoretiskt upp till 7-8 Bar tryck räknat från atmosfärstryck vid en deflagration - även med etanol - faktum är att de flesta vanligt förekommande bränslen i stökeometrisk blandning med luft ger ungefär samma tryck(ökning) vid förbränning - annars skulle metanol/etanol vara oduglig som motorbränsle - men idag (med E85) betraktat som 'trimsoppa' i gatubilskretsar eftersom man kalorimetriskt kan få in mer energi per kolvslag i cylinder på en motor med etanol-luftblandning än motsvarande med luft och bensin)

---

Campingasolflaskor då...

Det som är faran bland folk som slabbar med dessa är: 'det går inte i något, jag tror jag värmer...' - det som ger risken för dom allvarliga olyckorna.

Regel 1 om man slabbar med dessa flaskor. Man kyler mottagarflaskan, man värmer _aldrig_någonsin_ flaskan som skall avge gas/vätskan - aldrig någonsin !!!!!

Om ena (mottagar)flaskan hålls vid 0 grader C (tex. dränkt i kyld isvatten med isbitar och skakas däri under övertappet) och den andra är rumstempererat, så är tryckskillnaden mellan flaskorna större än det du har i vattenkran i köket - men andra ord när man öppnar kran mellan flaskorna så spolar det på duktigt, ...borde i alla fall göra det!! - gör det inte det, så hjälper det inte att värma givarflaskan - ta istället reda på orsaken!!!

- och orsaken till 98% heter 'du har luft och svårkondenserbara gaser i flaskorna' (från slangar och rör innan ihopkopplingen) och de ligger som en kudde (främst i mottagarflaskan efter ett tag) och håller emot flödet, hårdare ju mer fylld flaskan är, speciellt om flaskan hela tiden fylls på så består snart hela kvarvarande volymen i mottagarflaskan av just luft. Den löser sig _inte_ i butan/propan-kondensatet !!

det förklarar också varför det hjälper så lite att värma donörflaskan, så fort det rinner över en skvätt igen, så minskar volymen och trycket på luftkudden är snart samma som donörtuben har vid den ökade temperaturen och flödet stoppar igen. och så försöker man mjölka med allt varmare tub och så smäller det plötsligt... - just detta klara man sig utan i alla avseenden.



Lösningen på detta när det går trögt trots kall mottagartub, är att ta loss mottagarflaskan - sätter på en kran och helt enkelt låter lite av gasen vädras ut - och i det följer en del av luften med ut

Görs utomhus och inga tändkällor i närheten - eller så sätter man på toppmonterade brännaren, öppnar och slår igång lågan och så bränner man utrusande gasen tills flaskan har lättat 1-2 gram eller motsvarande att koka upp 1-2 dl vatten!

Sedan kan man koppla tillbaka och fylla resten - och överfyll _inte_ rent viktmässigt!!
 
Senast ändrad:
Så länge som det är ren gas i tuberna kommer inget hända. Lite långsökt men säg en tub står öppen länge så luft kommer in i tuben. Sedan fyller man på lite gas typ det strular. Då är bomben klar. Men det var många detaljer som ska till. Sedan är backventil i flaskan inte tillverkad för fungera i evighet så som någon skrev. Fyller bara på en gång är en bra tanke. Nästa är någon galenpanna som fyller med propaganda vilket ha hänt. Tuben blir en fotboll.

Jag förstår vad du säger och delar din uppfattning att det finns en del risker, även om dom måste anses som små. Men varför ta bort tråden?
 
För att brinna så måste bränsle/luftblandningen vara inom ganska litet intervall

dvs. mest luft och lite bränsle, för propan/butanblandning så ligger det inom intervallet 2-9 volymprocent bränslegas i luft....

Vill bara visa min uppskattning här. Det är ett rent nöje att läsa den här typen av inlägg, från någon som uppenbarligen har full koll. Tack!
 
Bra info är aldrig fel......
Denna tråd är ju kanon för de som har funderingar och tänkt fel eller bara vill veta.......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
luktafotogen Ugnstermometer med minne för max temperatur. Kök och brännare 9

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg