Bästa sättet att kolla är som andra redan nämnt genom att väga tuben, dock står inte taran någon stanns tyvärr
Ytterligare trix i fält är att lägga gasflaska upprätt i (söt)vatten och se hur mycket dessa sjunker (se till att få bort luften under den kupiga botten)
230 grams flaskorna flyter utmärkt utan att vända sig och en tom dito sjunker ca 30 mm från underkanten räknat medans en full sjunker till ca 55 mm från underkanten räknat, sådana här streck kan man rita in i förväg med en tuschpenna eller repa in linje i lacken med en skjutmått på tuben och kanske tom, dela i flera steg för tom, 1/3,1/2, 3/4 och full.
Då det här går på vikt så kan indelningen göras med samma avstånd.
taran på en 230-gramflaska är ca 133 gram och full 368 gram (biltemas blåa - dock brukar det vara samma för andra märken eftersom dessa görs på samma fabrik i korea)
(med skjutmått kan man 'repa in' sitt gasflasklager ganska snabbt i förväg, obs det är bara lacken som skall repas/skrapas)
för 450g-flaskan har jag inget tom, men provade en helt oanvänd och den har klara problem att 'hålla balansen' helt full i vatten. Med lite balansövning för att hålla det helt upprätt så verkar nivån vara 83 mm från bottenkanten mätt, med tanke på att 230gr flaskan gav ungefär 1 cm per 100 gram (55mm - 30mm = 25 mm ~ 250 gram) så kan man anta att en tom flaska sjunker till ca 38 mm från bottenkanten räknat - bottenprofilen och diametern är ju exakt lika för båda flaskorna. en full 450 gram flaska väger 666 gram när jag mätte nyss och har en svag minne att de vägde 214 gram tara
100 gram flaskorna har jag tyvärr ingen tom, men taran är 90 gram och dessa är fyllda till oftast 194 gram totalvikt, alla vägt utan skydds/plasthatt.