gas heller metanol?

Nu har jag handlat. Det blev en gasoltilsats till Trangian.
Skall jag öppna gasen fullt för att få bästa verkningsgraden eller eldar jag för kråkorna då?
Lade märke till att gasröret som kröker upp över brännaren blir otäckt rött känns som att det riskerar att smälta. Är det normalt?

japp, det är normalt. Det är förvärmningsröret som ser till att bränslet verkligen är i gasform när det når munstycket.

(rött är oftast ok när det gäller varma metaller. Bli orolig om det går vidare över orangegult till lysande vitt! :)

De var ju tur det, var rädd att dom missat något vid tillverkningen :).
Hur är det med inställningen på gasmängden då. Hur mycket skall jag öppna kranen för att kunna koka störst mängd vatten på en gasflaska?

misstänker att någon kan ge dig ett exakt svar på den saken inom kort. Själv har jag inte just trangias gasbrännare.

Generellt vad gäller reglerbara kök gäller att max pådrag kommer ge dig snabbast kokat vatten, men med mycket spill. Den optimala bränsleutnyttjandet ligger nog snarare på mellan 1/3 och 1/2 pådrag. Beror på om det blåser kallt, och du kokar utan lock, t.ex. Tänk dig att det handlar om att tillföra mer värme än vad som försvinner på annat sätt. I ett trangia med lock på, kommer inte mycket värme gå till spillo, och du kan säkert köra med ganska lite pådrag och ändå förvänta dig kokande vatten efter ett tag. Pröva!

sammanfattning så drar man på så att lågspetsarna precis tittar fram över grytbottenkanten (tittad i halvmörker) och så stryper man till lite på gasen så att de precis försvinner utom synhåll igen - lågor som brinner upp efter grytsidan är bortslösad värme!.

tar en halvliter vatten (ca 15 grader startemperatur) ca 4 minuter och 15 sekunder att koka upp under lock så ligger du i den effektivaste pådraget (i kav lugn väder)

---

labbade lite med simulator när det gäller gasblandning som tex. finns i biltemas gasoltub 17-613 och 17-614 och se hur det påverkas av kylan vid olika tömmningsgrader.

diagram http://www.algonet.se/~toek/biltema_17-613_614_discharge_fraction_pressure.PNG
så ser man lite hur proportionerna på butan/isobutan/propan ändrar sig allt eftersom tuben tömms vid -5 grader C, och man ser även trycket.

nästa diagram
http://www.algonet.se/~toek/biltema_17-613_614_discharge_fraction_pressure_2.PNG

visar vilken vilken temperatur tuben kan arbeta vid olika tömmningsgrader för ett specifikt tryck och därmed en viss fart på brännaren.

det här är förståss teoretiskt och får inte med saker som skiktning i gasoltuben mm. som gör att separeringen blir annorlunda - men detta ger i allafall en ide hur kallt man kan använda tuben när den är halvfull för en viss fart på brännaren.

tex trangia gasolbrännaren börja upplevas väl segt när trycket är under 0.25 Bar övertryck medans primus Omnifuel kunde gå ned en bit till ungefär 50-60 mBar övertryck innan det slocknar helt och inte kan hålla lågan kvar (tog drygt 8 minuter att koka upp 0.5 liter vatten i det läget)

och så gjorde jag i hastigheten också diagram för biltema 17-602

http://www.algonet.se/~toek/biltema_17-602_discharge_fraction_pressure.PNG

Senast ändrad:
Köp en gasbrännare till ditt Trangia och du får ett otroligt bra kök. Gas är enkelt att använda och mkt effektivt. Men, det finns alltid ett men. Effekten på gaskök sjunker ganska drastiskt då det blir minusgrader och det behöver inte vara många minusgrader för att effekten inte blir märkbart bättre än T-spriten och det gäller även fyrsäsongsblandningen!.
I dec. 2010 var jag på toppen av Kilimanjaro 5895 m.ö.h. Det var ca: -10 grader kallt och det blåste ca: 4-5 m/sek. Jag kokade upp 1 lit. vatten på 4 cl. T-doja och det tog ca:13 min. Vist det tog lite tid men det KOKADE. Det fanns folk som samtidigt kokade upp vatten på både slangmonterade och toppmonterade gaskök och dom hade stora svårigheter med att få vattnet att koka. Det blev varmt men det kokade inte riktigt. Så förlita dig inte på gasen när det blir kallt.
Det går att använda Sievertstuber med ren propan (kokpunkt på -40 grader)om det är kallt ute men det rekomenderas inte av gasköks tillverkarna då denna gas genererar väldigt hög effekt.
Om man ska vara ute i upp till 72 tim. så är sprit det mest lämpade bränslet om man gämför vikten och volymen med andra bränslen. Man kan då lättare kan anpassa bränslebehållarens storlek. Om man planerar att vara ute längre, upp till en vecka eller mer så är gas/bensin att föredra. Jag har alltid en T-brännare och en liten flaska t-sprit med mig i ryggsäcken som back up.
En nackdel med gas/bensinkök är ljudnivån. Dessa kök har en ljudnivå som är irriterande hög. Om du någon gång har hört när en JAS-maskin tänder efterbrännkammaren så förstår du vad jag menar. På den punkten är spritbrännaren överlägsen! ...den är ljudlös!

Hoppas att jag inte rört till det för mkt för dig nu och förlåt mig för att jag blev långrandig. Skaffa dig ett kök du trivs med!

En nackdel med gas/bensinkök är ljudnivån. Dessa kök har en ljudnivå som är irriterande hög. Om du någon gång har hört när en JAS-maskin tänder efterbrännkammaren så förstår du vad jag menar. På den punkten är spritbrännaren överlägsen! ...den är ljudlös!

Ljudnivån beror på brännarens utformning och här skiljer vi på tysta hattbrännare och högljudda trattbrännare. Hattbrännare, typ MSR Simmerlite, MSR Whisperlite, MSR Windpro, Primus Gravity II m.fl. kännetecknas av att de är relativt tysta och ger en bred låga som värmer en stor del av grytbotten. Dessa kök väser mest och kan inte på något sätt mäta sig med oljudet från någon efterbränningskammare hos ett JAS-plan.

Trattbrännare, typ MSR XGK, MSR Dragonfly, Primus Omnifuel, Primus Multifuel, Optimus Nova, Optimus Nova+ m.fl. är riktigt högljudda och brinner med en tunn svetslåga. Här är jämförelsen med efterbränningskammaren hos JAS högst relevant.
/Niklas

Kan inte varit någon stor skvätt vatten som du värmde om det skedde med 4 cc T-sprit ;)

vid prov har jag inte kommit under 12 gram T-sprit (utan vatteninblandning) för att värma 0.5 liter vatten från typ 16 grader C till kok i trangia 27 i mycket gynsamma förhållande med fullständigt vindstilla och sommartemperaturer. Räknat på energiinnehållet i spriten så ser man att Tragia med spritbrännare har gjort uppvärmningsjobbet med ca 50% värmeverkninggrad - vilket är väldigt bra för en kökssystem som inte har kylflänsade grytor.

men i övrigt håller jag med att det är ganska egalt viktmässigt vilket bränsle man använder den första veckan (MF kök som koncept adderar iofs. 200 -300 gram extra vikt i mer material i form av pump och andra tillbehör) - det är när man eldar mycket eller vistelse över en vecka utan bunkringsmöjlighet av bränsle som skillnaden mellan olika bränsletyper blir större ju längre tid. - där blir T-spriten snart den tyngsta alternativet att släpa på för en viss given mängd värme.

sedär - läste lite för snabbt - men även 40 cc eller 4 cl är mycket bränsle för en liter vattenuppkok, nu var det iofs inte ideal situation utan verklig i kyla och blåst mm. och då kan man räkna med att bränsleförbrukningingen ökar upp till 50% även i välskyddade kök som trangia.

om man hanterar skötseln med flaskvärme alterantiv sievert propan så hade förbrukningen förmodligen legat mellan 14 - 20 gram gas för en liter vattenuppkok i samma situation

i kyla ger inte sievert propan mer fart än standardflaska höst och vår, det är sommaren som man kanske kan dra på med lite mer flås än vad man är van vid - dock är dessa flaskor så pass dyra att det är ingen man slösar på sommartid frivilligt utan används först när det finns skäl för det som stark kyla.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg